MGL5VIT301 Vitenskapsteori og metode for den forskende lærer
Alle versjoner:
MGL5VIT301 (2025—2026)
MGL5VIT301 (2024—2025)
MGL5VIT301 (2023—2024)
MGL5VIT301 (2022—2023)
MGL5VIT301 (2021—2022)
MGL5VIT301 (2020—2021)
Emnekode: MGL5VIT301
Emnenavn: Vitenskapsteori og metode for den forskende lærer
Undervisningssemester: Vår
Steder: Bergen
Studieår: 2024–2025
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 15 poeng
Enkeltemne: Nei
Forkunnskapskrav
FoU-oppgaven fra 3. studieåret må være bestått.
Relevans i studieprogrammet
Obligatorisk emne i 5-årig grunnskolelærerutdanning.
Innledning
Emnet skal forberede studenten til å nyttiggjøre seg forskning i utøvelse av læreryrket, utvikle kritisk refleksjon og evne til å ta i bruk ny kunnskap. Emnet skal videreutvikle FoU-kompetansen innenfor vitenskapsteori og metode for den forskende lærer som studenten har opparbeidet de tre første studieårene. Studenten skal i dette emnet velge tema for masterarbeidet, orientere seg i relevant forskningslitteratur og utarbeide egen prosjektplan.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten
- har kunnskap om vitenskapelige tenkemåter og forskningsmetoder som er relevante for lærerprofesjonen
- har kunnskap om sentrale kvaliteter ved forskningsprosessen
- har oversikt over forskning, teori og metode som er aktuell og relevant for masterarbeidet
Ferdigheter
Studenten
- kan finne, lese, forstå og kritisk vurdere relevant forskningslitteratur for å videreutvikle egen profesjonspraksis
- kan presentere og drøfte en problemstilling og forstå sammenhengen mellom valgt problemstilling, forskningsmetode(r) og etisk ansvar
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for og innsikt i vitenskapelige arbeidsmåter og forskningsetiske normer
- kan bidra aktivt og konstruktivt i en faglig samtale om forsknings- og utviklingsarbeid
- kan utøve avansert kildekritikk
Innhold
Det gis innføring i ulike kunnskapsteoretiske retninger innenfor profesjonsrettet FoU, der forskningsetikk, vitenskapsteoretiske tradisjoner og grunnbegreper blir presentert og diskutert.
Det gis generell innføring i ulike typer forskningsmetoder.
Gjennom arbeidet med prosjektplanen får studentene innsikt i hvordan forskningsplanlegging og forskningsformidling er en del av en vitenskapelig arbeidsprosess.
Arbeids- og undervisningsformer
Det benyttes forskjellige arbeids- og undervisningsformer, bl.a. selvstudium, studentframlegg med respons fra medstudenter og veiledere, veiledning, seminarer og forelesninger.
Arbeidsomfang
Cirka 400 timer.
Arbeidskrav
- Det er krav om aktiv deltakelse og frammøte som angitt i undervisningsplanen
- Innlevering av to utkast til individuell prosjektplan
- Presentasjon av egen prosjektplan og tilbakemelding på andres (obligatorisk seminar)
Nærmere opplysninger om arbeidskravenes innhold og tidspunkt for gjennomføring vil bli gitt i undervisningsplanen for faget ved studiestart. Alle obligatoriske arbeidskrav må være godkjente før studenten kan gå opp til eksamen.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent/ikke godkjent
Avsluttende vurdering
Individuell muntlig eksamen
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Eksamen vurderes til bestått / ikke bestått.
Tillatte hjelpemidler
Informasjon gis på Canvas.
Eksamensspråk
Norsk. Andre språk etter søknad.
Praksis
Se praksisplan for grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10.
Evaluering av emnet
Det vil bli foretatt emneevaluering i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Tilbys som enkeltemne
Nei.
Litteratur og faglige ressurser
Book
Å forske på egen praksis : aksjonsforskning og andre tilnærminger til profesjonell utvikling i utdanningsfeltet
Marit Ulvik (1953-) (redaktør/bidragsyter), Bergen, Fagbokforlaget, 150, 2022, isbn:9788245039900,
Utvalg 150 s.
Book
Tekstanalyse for samfunnsvitere
Bratberg, Øivind, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 166., [2021], isbn:9788202710880,
kap. 1-3, 6-7
Book
Forskningsmetode for masterstudenter i lærerutdanningen
Postholm, May Britt, Jacobsen, Dag Ingvar, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 300, 2018, isbn:978-82-02-57586-1,
Kap. 2-3, 5-11
Book
Å tenke om metode : menneskevitenskapelig forskning for fremtidige lærere
Harstad, Ola, Bergen, Fagbokforlaget, 165, 2022, isbn:9788245022865,
Book Chapter
Masteroppgaven - fra forskningsskisse til forskningsprosjekt
Krogtoft, Marit, Marit Krogtoft (1960-) og Jarle Sjøvoll (redaktør), Masteroppgaven - fra forskningsskisse til forskningsprosjekt, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 266 s., 2018, 27-44, isbn:978-82-02-59212-7,
Book Chapter
Vitenskapelig skriving
Krogtoft, Marit, Marit Krogtoft (1960-) og Jarle Sjøvoll (redaktør), Vitenskapelig skriving, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 266 s., 2018, 45-76, isbn:978-82-02-59212-7,
Article
Evidensbasert undervisning – eit filosofisk forsvar
Bøyum, Steinar, 69-77, Nytt norsk tidsskrift, 1, 30, 2013-03-07, 69-77,
View online
Website
Forskningsetiske retningslinjer for samfunnsvitenskap, humaniora, juss og teologi
NESH,
View online
Article
Fra forskningskunnskap til pedagogisk praksis
Ogden, Terje,
View online
Book Chapter
Intervensjonsbegrepet i fire kvalitative forskningsdesign
Øgreid, A. K., Cecilie Dalland (1972-) (redaktør/forfatter av forord), Intervensjonsbegrepet i fire kvalitative forskningsdesign, Oslo, Universitetsforlaget, 364 sider, [2021], 209-238, isbn:978-82-15-04750-8,
Article
Evidensbasert undervisning – eit filosofisk forsvar
Bøyum, Steinar, 69-77, Nytt norsk tidsskrift, 1, 30, 2013-03-07, 69-77,
View online
Book
Metodelosen : om valg av forskningsmetode i lærerutdanning
Julie Ane Ødegaard Borge ctb (1983-) (redaktør/forfatter av forord), Bergen, Fagbokforlaget, 1-23, 2024, isbn:978-82-450-4907-7,
Book
Håndbok i forskningsetikk og databehandling
Haugen, Heidi Østbø, Skilbrei, May-Len, Bergen, Fagbokforlaget, 233 sider, 2021, isbn:9788245034516,
Book
Hvordan skrive en litteraturgjennomgang? en praktisk guide
Persson, Mats, Oslo, Universitetsforlaget, 159 sider, [2021]; © 2021, isbn:978-82-15-04139-1,
Book
Det kvalitative forskningsintervju
Kvale, Steinar, Brinkmann, Svend, Oslo, Gyldendal akademisk, 381 s., 2015, isbn:978-82-05-46354-7,
Book Chapter
Fra Sannhet og metode: Opphøyelsen av forståelsens historisitet til hermeneutisk prinsipp.
Gadamer, Hans-Georg, Sissel Lægreid (1952-) (red.), Fra Sannhet og metode: Opphøyelsen av forståelsens historisitet til hermeneutisk prinsipp., Oslo, Spartacus, 389 s., 2001, 115-136, isbn:9788243001923; 8243001921; 9788243002135; 8243002138,
Book
Bare søk! : praktisk veiledning i å gjennomføre litteraturstudie
Støren, Ingeborg, [Oslo], Cappelen Damm, 71 s., 2013, isbn:9788202428952,
Book
Kvalitative metoder : planlegging, gjennomføring og etisk refleksjon
Skilbrei, May-Len, Bergen, Fagbokforlaget, 237 sider, [2019], isbn:978-82-450-2284-1,
Book
The two cultures / [electronic resource]
Snow, C. P., Stefan Collini (1947-) (writer of introduction.), Cambridge :, Cambridge University Press, 107, 1969., isbn:0-511-09214-8; 0-511-00111-8; 0-511-81994-3,
View online
Book Chapter
Humaniora og videnskabsteorien
Kjørup, Søren, Kjørup, Søren, Humaniora og videnskabsteorien, Frederiksberg, Roskilde Universitetsforlag, 225 s., 1, 2008, 11-24, isbn:9788778673510,
Book
Innføring i pedagogisk forskningsmetode : en hjelp til kritisk tolking og vurdering
Kleven, Thor Arnfinn, Hjardemaal, Finn, Bergen, Fagbokforl, 225 s., cop. 2018, isbn:978-82-450-2379-4,
Book
What is qualitative research?
Hammersley, Martyn,, London :, Bloomsbury Academic, 1 online resource (136 p.), 2013., isbn:1-84966-607-5; 1-283-85318-3; 1-84966-609-1,
View online
Book
Forskningsmetode for lærerstudenter: å utvikle ny kunnskap i forskning og praksis
Gleiss, Marielle Stigum, Sæther, Elin, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 224 sider, [2021], isbn:9788202572525,
Kap 7 er aktuell for økten om spørreundersøkelse
Book
Deltagende observasjon
Fangen, Katrine, Bergen, Fagbokforl, 300 s., 2010, isbn:978-82-450-1001-5,
Book
Observasjon som metode : i lærerutdanningene
Dalland, Cecilie, Hølland, Silje; Mifsud, Louise, Bergen, Fagbokforlaget, 134 sider, [2023]; © 2023, isbn:9788245037906,
Book
Hvordan gjøre dokumentanalyse : en praksisorientert metode
Asdal, Kristin, Reinertsen, Hilde, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 276 sider, 2020, isbn:9788202543631,
Book
Diskursens orden : tiltredelsesforelesning holdt ved Collège de France 2. desember 1970
Foucault, Michel, Espen Schaanning (1955-) (medarb./oversetter), Oslo, Spartacus, 61 s., 3, 1999, isbn:8243001301,