P211 Interkulturell pedagogikk

Alle versjoner:
P211 (2025—2026)
P211 (2024—2025)
P211 (2023—2024)
P211 (2022—2023)
P211 (2021—2022)
P211 (2020—2021)
P211 (2019—2020)
P211 (2018—2019)
P211 (2017—2018)

Emnekode: P211

Emnenavn: Interkulturell pedagogikk

Undervisningssemester: Høst

Steder: Bergen

Studieår: 2024–2025

Undervisningsspråk: Norsk

Studiepoeng: 15 poeng

Enkeltemne: Ja

Opptak: Søk opptak på lokal søknadsweb

Forkunnskapskrav

Fullført og bestått emnet P101-104 Pedagogiske grunnlagsproblemer, annen pedagogisk grunnutdanning eller grunnutdanning i interkulturell forståelse eller interkulturell kommunikasjon. Begrenset antall plasser. Studenter på NLAs bachelorprogrammer prioriteres, og er sikret plass om de kvalifiserer. Ved ledige plasser kan det tas opp eksterne søkere. For eksterne søkere legges rangeringsregler i Forskrift om studier ved NLA Høgskolen til grunn.

Relevans i studieprogrammet

  • Obligatorisk emne i bachelor i pedagogikk med vekt på spesialpedagogikk og interkulturell pedagogikk.
  • Valgemne i bachelor i pedagogikk
  • Valgfritt relevant emne i bachelor i interkulturell forståelse

Innledning

Emnet P211 utfordrer studenter til å reflektere over utviklingstrekk ved vårt flerkulturelle samfunn, de verdier og tradisjoner vi bør bygge på og føre videre, og de utfordringer utdanningssystemet i Norge og i andre deler av verden står overfor i denne sammenhengen.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om grunnleggende begreper og modeller i interkulturell pedagogikk
  • har kunnskap om nærhetsetikk, og dennes betydning for interkulturell pedagogikk
  • har kunnskap om tilpasset og inkluderende opplæring, med utgangspunkt i det interkulturelle og spesialpedagogiske området
  • kjenner til utfordringer knyttet til krysskultur, flerspråklighet og identitetsdanning
  • har kunnskap om samfunnsnytten av interkulturell pedagogikk, deriblant innen antirasistisk arbeid, bærekraftig utvikling, og fredsbygging.

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende faglig kunnskap, beherske faglige verktøy og uttrykksformer på interkulturelle, praktiske og teoretiske problemstillinger og gjøre rede for sine valg​
  • kan reflektere over hvordan en selv kan bidra for bedre å ta vare på vårt flerkulturelle fellesskap
  • kan drøfte aktuelle tema i interkulturell pedagogikk, både muntlig og skriftlig

Generell kompetanse

Studenten

  • kan bidra i utvikling av inkluderende praksis og arbeide systematisk og målrettet med utvikling av en interkulturell barnehage eller skole
  • kan reflektere over etiske utfordringer i relasjoner med personer av ulik kulturell bakgrunn og med ulike læreforutsetninger, og møte verdikonflikter på en løsnings- og fredsbringende måte

Innhold

Sentrale temaområder vil være:​

  • Sosialiserings-, integrerings-, og inkluderingsutfordringer i barnehage og skole​
  • Nærhetsetikk og fremmedfrykt i flerkulturelle skoler
  • Rasisme, diskriminering og antirasistisk arbeid​ i skolen
  • Krysskultur, flerspråklighet, og identitetsdanning
  • Meningsmangfold og verdipluralisme i skolen
  • Inkludering av flyktninger og asylbarn
  • Fredspedagogikk i global kontekst

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisning tilbys som forelesninger og seminarer. Både seminarene og forelesninger krever aktiv deltakelse i samtaler og drøfting både i gruppe og plenum.

På bakgrunn av refleksjonsspørsmål som diskuteres i timen, får studenter tidvis muligheten til å levere inn korte skriftlige arbeider til vurdering av faglærer. Dette er et frivillig tilbud for studenter som ønsker formativ tilbakemelding.

Arbeidsomfang

450 timer

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent innen oppgitte frister før studenten kan gå opp til eksamen:

Obligatorisk fremmøte: 50% oppmøte

Det tilbys ikke alternative arbeidskrav ved fravær over 50%.

Vurderingsuttrykk arbeidskrav

Godkjent / Ikke godkjent.

Avsluttende vurdering

6 timers skriftlig skoleeksamen.

Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering

Gradert skala A til E for bestått og F for ikke bestått.

Tillatte hjelpemidler

Ingen.

Eksamensspråk

Norsk eller skandinaviske språk. Engelsk kan godkjennes etter søknad. Studenter med annet morsmål kan bruke engelsk i eksamenssvar.

Progresjonskrav

Emnet må være bestått for å kunne ta P291 Bacheloroppgave i spesialpedagogikk og interkulturell pedagogikk.

Praksis

Ingen

Evaluering av emnet

Det vil bli foretatt emneevaluering i henhold til kvalitetssystem for NLA Høgskolen.

Tilbys som enkeltemne

Ja

Litteratur og faglige ressurser

Book


Den flerkulturelle skolen i bevegelse: Teoretiske og praktiske perspektiver. 2. utgave.
Spernes, Kari, Oslo, Gyldendal Akademisk, 2020, isbn:9788205422599,
View online

Book


Integrering og utdanning
Hilt, Line Torbjørnsen, Bergen, Fagbokforlaget, 199 sider, 2020, isbn:978-82-450-2445-6,

Book


Interkulturell pedagogikk som motkraft i en monokulturell praksis
Frédérique Brossard Børhaug (1977-) (redaktør/forfatter av forord/forfatter), Bergen, Fagbokforl, 190 s., cop. 2016, isbn:978-82-450-1931-5,

Book Chapter


Verdirefleksjon i pedagogisk arbeid mot frykt
Børhaug & Hauge, Verdirefleksjon i pedagogisk arbeid mot frykt, Gyldendal, 162-177, isbn:9788205512252,

Article


The role of education in peacebuilding: learner narratives from Rwanda
Taka, M., Journal of Peace Education, 1, 17, 2020, 107-122,

Article


Er Jesus hvit? Fargeblindhet og antirasistisk religionsundervisning
Hannah Johnson Olkvam og Knut Aukland, Prismet, 1-2, 27, 2023, 21-36,

Article


Peace education theory
M. Harris, Journal of Peace Education, 1, 1, 2004, 5-20,

Article


Educational failure as a potential opening to real teaching – The case of teaching unaccompanied minors in Norway,
Wills Kalisha & Tone Saevi, Indo-Pacific Journal of Phenomenology ISSN: (Print) ( Educational failure as a potential opening to real teaching – The case of teaching unaccompanied minors in Norway, 1, 21, 2021, 1-10,

Article


Kulturen som speiles i dialogene - betydningen av en felles barnehagekultur i flerkulturelle barnehager
Giæver, K, Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk, 9, 2023, 49-61,

Book Chapter


"De er jo alle barn" - Mangfoldskonstruksjoner i barnehagen,
Lund, H. H., "De er jo alle barn" - Mangfoldskonstruksjoner i barnehagen,, Lidén Seeberg, 148-175, isbn:978-82-15-04127-8,

Article


Cultures of Play: Actors, Affordances and Arenas
Mariëtte Koen, Educational Research for Social Change Educational Research for Social Change (ERSC), 1, 12, 87-89,

Article


Diversity and Citizenship Education in Multicultural Nations
James A. Banks, Multicultural Education Review, 1, 1, 2009, 1-28,

Article


Sustainable intercultural and inclusive education: teachers' efforts on promoting a combining paradigm
Georgios Sorkos & Christina Hajisoteriou, Pedagogy, Culture & Society, 29, 2021-08-08,

Book Chapter


Special and inclusive education: Incoherence in practice and dilemmas in theory
Terzi, L., Terzi, Lorella, Special and inclusive education: Incoherence in practice and dilemmas in theory, 15-41,

Article


Meningsmangfold og ubehag i klasserommet
Elise Margrethe Vike Johannessen, Åse Røthing, 106, 2022-03-02,

Article


Religion i skolen
Marie von Der Lippe, Trine Anker and Merethe Roos, Norsk pedagogisk tidsskrift, 5, 98, 2014,

Article


"Ubehagets pedagogikk» – en inngang til kritisk refleksjon og inkluderende undervisning?
Åse Røthing, Svandinavian Journal of Intercultural Theory and Practice: Forskjeller: forventning, forbløffelse og ubehag, 1, 6, 2019,

Book Chapter


1. Fordommer i skolen
Marie von der Lippe, Marie von der Lippe, 1. Fordommer i skolen, [Oslo], Universitetsforlaget, 371 sider, 2021, 11-34, isbn:978-82-15-03740-0,

Article


Undervisning om samiske temaer i skolen – betydninga av kompetanse og urfolksperspektiv for en inkluderende praksis
Kristin Evju & Torjer Andreas Olsen, 219-232, Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk, 8, 2022,

Book Chapter


Samisk tradisjonell kunnskap og utdanning for bærekraftig utvikling
Mona Kvivesen, Samisk tradisjonell kunnskap og utdanning for bærekraftig utvikling, 107-123, isbn:978-82-02-80884-6,

Book Chapter


Barn, unge og rasisme: Kritisk raseteori som utgangspunkt for utvikling av antirasistisk kompetanse i utdanning og idrett.
Massao, P.B. & Thorjussen, I.M., Barn, unge og rasisme: Kritisk raseteori som utgangspunkt for utvikling av antirasistisk kompetanse i utdanning og idrett., Bergen, Fagbokforlaget, 413 sider, 2023, 244-262, isbn:978-82-450-4564-2,

Book Chapter


Enslige unge flyktningers psykososiale utfordringer: behovet for en flyktningkompetent skole
Lutine de Wal Pastoor, Enslige unge flyktningers psykososiale utfordringer: behovet for en flyktningkompetent skole, Universitetsforlaget, 200-219,

Article


Uenighetsfellesskap – en inkluderende innfallsvinkel til medborgerskap
Lars Laird Iversen, Særtrykk fra Dembra-publikasjon nr. 1, 2016,

Book Chapter


Den etiske fordring
Løgstrup, Løgstrup, Den etiske fordring, Oslo, Cappelen Damm, 1999, 29-50,
View online

Book Chapter


Barn, unge og rasisme: Kritisk raseteori som utgangspunkt for utvikling av antirasistisk kompetanse i utdanning og idrett.
Massao, P.B. & Thorjussen, I.M., Barn, unge og rasisme: Kritisk raseteori som utgangspunkt for utvikling av antirasistisk kompetanse i utdanning og idrett., Bergen, Fagbokforlaget, 413 sider, 2023, 244-262, isbn:978-82-450-4564-2,

Book Chapter


Fordommer og nyrasisme
Kamil Øzerk, Fordommer og nyrasisme, Cappelen Akademisk Forlag, 1997, 97-119,

Electronic Article


Tilpasset opplæring i det flerkulturelle klasserommet
Thor-André Skrefsrud, Bedre Skole, 1, 2015,
View online

Electronic Article


Livsmestring og folkehelse, hva gjør vi med traumer i undervisningen?
Daniela Feistritzer, Utrop, 2022,
View online

Book


UNESCO Guidelines on Intercultural Education
UNESCO, 2006,
View online

Government Document


Særskilt språkopplæring i skolen
UDIR, 2022,
View online

Government Document


Rett til læring
NOU, 2009: 18,

Government Document


Overordnet del – verdier og prinsipper for grunnopplæringen
UDIR, 2020,
View online

Document


Temaheftet: språklig og kulturelt mangfold i barnehagen
Kunnskapsdepartmentet, Kunnskapsdepartmentet, 2006,

Website


Demokrati, mangfold, og PRIDE
UDIR, 2022,
View online

Document


Temahefte om krysskulturell oppvekst
BUFDIR, n.d.,

Website


Overordnet del 1.2.: Identitet og kulturelt mangfold
UDIR,
View online

Document


Utdanning for bærekraftig utvikling – mellom intensjoner og praksis
Utdanningsforbundet, 2019,