P240 Allmennpedagogiske spørsmål

Alle versjoner:
P240 (2025—2026)
P240 (2024—2025)
P240 (2023—2024)
P240 (2022—2023)
P240 (2021—2022)
P240 (2020—2021)
P240 (2019—2020)
P240 (2018—2019)
P240 (2017—2018)

Emnekode: P240

Emnenavn: Allmennpedagogiske spørsmål

Undervisningssemester: Vår

Steder: Bergen

Studieår: 2024–2025

Undervisningsspråk: Norsk

Studiepoeng: 15 poeng

Enkeltemne: Ja

Opptak: Søk opptak på lokal søknadsweb

Forkunnskapskrav

Fullført og bestått P101-104, eller tilsvarende.

Relevans i studieprogrammet

Obligatorisk emne i bachelor i pedagogikk

Valgfritt emne i bachelor i pedagogikk med vekt på spesialpedagogikk og interkulturell pedagogikk

Innledning

Formålet med emnet omfatter den personlige tilegnelsen av kunnskapene og de moralske holdningene som bør prege pedagoger gjennom livet som helhet. Innholdet og arbeids- og evalueringsformene er valgt med tanke på at studiet skal gi studentene et grunnlag for å identifisere seg med og ta et selvstendig personlig ansvar for de oppgavene og de utfordringene de vil stå overfor som pedagoger.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:  

Kunnskaper

Studenten

  • har innsikt i karakteristiske trekk ved allmenn pedagogikk slik denne er fremstilt i pedagogisk teori i faglitteraturen.
  • har kunnskap om ulike syn på pedagogikk og pedagogisk forskning og praksis.
  • kjenner grunnleggende problemstillinger, begrep og fenomen som kan karakterisere oppdragelse, undervisning og danning.  
  • har innsikt i spørsmål og dilemma knyttet til den pedagogiske relasjonen (relasjonen mellom voksen og barn).

Ferdigheter

Studenten

  • kan skjelne mellom ulike pedagogiske grunnlagsforståelser som kommer til uttrykk i pedagogisk praksis.  
  • kan formulere spørsmål, innlede til diskusjon og drøfte selvstendig i gruppe med medstudenter og faglærer.

Generell kompetanse

Studenten

  • kan drøfte allmennpedagogiske spørsmål i aktuell pedagogisk sammenheng.
  • viser en åpen og kritisk forståelse av spørsmålene som blir diskutert i pensumlitteraturen.
  • har tilegnet seg en nyansert pedagogisk forståelse av barn, barnets livsverden og verden omkring, og av de voksnes ansvar for å se og vurdere realiteter og muligheter.

Innhold

I dette emnet drøftes allmennpedagogiske spørsmål på ulike måter og gjennom ulike medier som film, pedagogisk teori og skjønnlitteratur, alt med relevans for dagens pedagogiske praksis og tenkning. Emnet har fokus på drøfting av begreper, fenomener, interesser og forståelser knyttet til grunnleggende pedagogiske spørsmål innen allmenn pedagogikk. Det arbeides med fagtekster og skjønnlitteratur som har allmennpedagogisk relevans.

Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger og diskusjonsseminarer, selvstudium og gruppearbeid.

To filmer danner ramme for aktuell diskusjon. Filmene er pensum.

Studenter og lærer(e) velger ut og studerer ett eller flere skjønnlitterære verk fra listen under og drøfter pedagogiske dilemma knyttet til verket i grupper og plenum.

Undervisningen er bygget opp rundt fire seminarer:

  • Introduksjon til allmenn pedagogikk - 3 timer.
  • Mollenhauer-seminar - 3 timer per uke x 3 uker.
  • Film og pedagogikk - 3 timer per uke x 2 uker.
  • Skjønnlitteratur og pedagogikk - 3 timer.

Arbeidsomfang

Ca.450 timer

Arbeidskrav

 Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan gå opp til avsluttende eksamen:

  • Obligatorisk fremmøte: 80% fremmøte på alle forelesninger og seminarer.
  • I forbindelse med seminar 4 (Skjønnlitteratur og pedagogikk ): Det er forventet at studenter skal velge tekst fra oppgitt liste, og skriftlig forberedte tekster skal leses opp i seminaret.

Den valgte skjønnlitterære teksten skal settes i et selvvalgt allmennpedagogisk perspektiv

Ved ikke godkjent arbeidskrav gis det én ny mulighet til å levere omarbeidet oppgave i samme semester.

Vurderingsuttrykk arbeidskrav

Godkjent  /ikke godkjent

Avsluttende vurdering

Skriftlig eksamen: 6 timer

Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering

Det gis gradert karakter fra A - F, der F er ikke bestått.

Tillatte hjelpemidler

Ingen ved skriftlig skoleeksamen

(Alle ved digital hjemmeeksamen)

Eksamensspråk

Norsk, men studenter med annet morsmål kan bruke engelsk i eksamenssvar.

Progresjonskrav

Ingen

Praksis

Ingen

Evaluering av emnet

Det vil bli foretatt emneevaluering i henhold til kvalitetssystem for NLA Høgskolen  

Tilbys som enkeltemne

Ja.

Litteratur og faglige ressurser

Book


Glemte sammenhenger : om kultur og oppdragelse
Mollenhauer, Klaus, Stein Wivestad (medarb.), [Oslo], Pensumtjeneste, 167 s., cop. 2006, isbn:8213024729,

Article


Å snakke «pedagogikk» til «education»: Internasjonalisering og problemet med konseptuell hegemoni i studiet av pedagogikk
Biesta, Gert, 172-183, Norsk pedagogisk tidskrift, 3, 97, 2013-06-06, 172-183,
View online

Article


The Pedagogical Atmosphere
Bollnow, Otto F., 5-11, Phenomenology and pedagogy, 1944-12-31, 5-11,
View online

Book


Almen pædagogik : en håndbog i de pædagogiske grundbegreber
Grue-Sørensen, K., København, Gjellerup, 270-280 (11 sider), 1974, isbn:8713018817,

Article


Pedagogikk-begrepets historie : hva bør være programmet for pedagogisk studium og forskning?
Stein M. Wivestad (forfatter), 210-222, Norsk pedagogisk tidsskrift (trykt utg.), Årg. 97, nr. 3 (2013), 2013, 210-222,
View online

Article


The pedagogical relation past and present: Experience, subjectivity and failure
Friesen, Norm, Routledge, 743-756, Journal of curriculum studies, 6, 49, 2017, 743-756,
View online

Article


Giving Teaching Back to Education: Responding to the Disappearance of the Teacher
Biesta, Gert J.J., University of Alberta, 35-49, Phenomenology & practice, 2, 6, 2013-02-14, 35-49,
View online

Article


Eksistensiell refleksjon og moralsk nøling - Pedagogikk som relasjon, fortolkning og språk
Sævi, Tone, 248-259, Norsk pedagogisk tidskrift, 4, 98, 2014-08-08, 248-259,
View online

Article


The Call of Pedagogy as the Call of Contact
Manen, Max van, University of Alberta, 8-34, Phenomenology & practice, 2, 6, 2013-02-14, 8-34,
View online

Book


Personal Help for Children Growing up
Langeveld, 15, 1975,

Book Chapter


Livslang Karakterdanning.
Wivestad, S.M, Tone Sævi (1956-) (redaktør), Livslang Karakterdanning., Oslo, Fagbokforlaget, 230 sider, [2020], 206-227, isbn:9788245027037,

Book Chapter


Hvor normativ må skolen være? Om det dilemma, at skolen på den ene side har et normativt indhold og på den anden side skal respektere elevernes frihed og selvstændighed
Pedersen, C.H., Oettingen, Alexander von,, Hvor normativ må skolen være? Om det dilemma, at skolen på den ene side har et normativt indhold og på den anden side skal respektere elevernes frihed og selvstændighed, København, Gyldendal, 622 s., 2011, 333-353, isbn:978-87-02-08312-5,

Book Chapter


Torjussen, L.P.S; Hilt, L
Hva bør Pedagogikkens gjenstandsømråde?- Om Oppdragelse, Undervisning og danning som Pedagogiske grunnbegreper, Line Torbjørnsen Hilt (1978-) (redaktør), Torjussen, L.P.S; Hilt, L, Bergen, Fagbokforlaget, 389 sider, [2021], 121-146, isbn:9788245035476,

Book Chapter


Hvordan bør skolen legge til rette for elevens moralske danning?
Hilt, L, Line Torbjørnsen Hilt (1978-) (redaktør), Hvordan bør skolen legge til rette for elevens moralske danning?, Bergen, Fagbokforlaget, 389 sider, [2021], 169-196, isbn:9788245035476,

Article


Til forsvar for en uren pædagogik
Brinkmann, Svend ; Tanggaard, Lene, 303-314, Nordic studies in education, 4, 28, 2009-01-26, 303-314,
View online

Article


Pedagogikk er ikke et bindestreksfag
Sæverot, Herner ; Torgersen, Glenn-Egil, 70-75, Norsk pedagogisk tidskrift, 1, 96, 2012-02-28, 70-75,
View online

Book


Pedagogy of the oppressed: New rev. ed
Freire, Paulo, London u.a, Penguin Books, 71-86, 1996, isbn:9780140254037,
View online

Book Chapter


Paulo Freire and Relational Authority
Bingham, Charles, Paulo Freire and Relational Authority, United States, State University of New York Press, 2008, 129-152, isbn:9780791474037,
View online

Article


Eit grunnproblem i pedagogiskfilosofi
Skjervheim, Hans, Pedagogisk filosofi, 1992, 65-78,

Book


Kalenderhistorier : historier om herr Keuner
Bertolt Brecht (1898-1956), Georg Johannesen (oversetter), Oslo, Gyldendal, 133, 97, 1968, isbn:8205034389,
View online

Book


Verdsens labyrint og hjartans paradis
Comenius, Jan Amos, Milada Blekastad (1917-2003) (oversetter), Oslo, Dreyer, 236 s., [1955],
View online

Book


En moderne familie : roman
Helga Flatland (1984-) (forfatter), Karen Fastrup (1967-) (oversetter), Aarhus, Turbine, 2018, isbn:9788740620313,

Book


Brevet til faren
Kafka, Franz, Lotte Holmboe (oversetter), [Oslo], Cappelen, 75 s., 2002, isbn:8202213231,

Book


Min kamp : roman [Første bok]
Knausgård, Karl Ove, Oslo, Oktober, 434 s., 2009, isbn:978-82-525-7458-6; 978-82-495-0686-6,

Book


Min kamp : roman : Sjette bok
Karl Ove Knausgård (1968-) (forfatter), Oslo, Oktober, 1119, Sjette bok, 2015, isbn:9788249515127,
View online

Book


Hvordan elske et barn
Korczak, Janusz, Agnes Banach (1980-) (oversetter), Oslo, Cappelen Damm akademisk, 82 s., 2018, isbn:978-82-02-52345-9,

Book


Historien om herr Sommer
Patrick Süskind (1949-), Tom Rønnow (oversetter), Oslo, Aschehoug, 119, 1992, isbn:8203169457,
View online

Book


Boktyven
Zusak, Markus, Henning Hagerup (1959-) (oversetter), [Oslo], Cappelen Damm, 539 s., 2014, isbn:9788202416867,