P240 Allmennpedagogiske spørsmål
Alle versjoner:
P240 (2025—2026)
P240 (2024—2025)
P240 (2023—2024)
P240 (2022—2023)
P240 (2021—2022)
P240 (2020—2021)
P240 (2019—2020)
P240 (2018—2019)
P240 (2017—2018)
Emnekode: P240
Emnenavn: Allmennpedagogiske spørsmål
Undervisningssemester: Vår
Steder: Bergen
Studieår: 2024–2025
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 15 poeng
Enkeltemne: Ja
Opptak: Søk opptak på lokal søknadsweb
Forkunnskapskrav
Fullført og bestått P101-104, eller tilsvarende.
Relevans i studieprogrammet
Obligatorisk emne i bachelor i pedagogikk
Valgfritt emne i bachelor i pedagogikk med vekt på spesialpedagogikk og interkulturell pedagogikk
Innledning
Formålet med emnet omfatter den personlige tilegnelsen av kunnskapene og de moralske holdningene som bør prege pedagoger gjennom livet som helhet. Innholdet og arbeids- og evalueringsformene er valgt med tanke på at studiet skal gi studentene et grunnlag for å identifisere seg med og ta et selvstendig personlig ansvar for de oppgavene og de utfordringene de vil stå overfor som pedagoger.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten
- har innsikt i karakteristiske trekk ved allmenn pedagogikk slik denne er fremstilt i pedagogisk teori i faglitteraturen.
- har kunnskap om ulike syn på pedagogikk og pedagogisk forskning og praksis.
- kjenner grunnleggende problemstillinger, begrep og fenomen som kan karakterisere oppdragelse, undervisning og danning.
- har innsikt i spørsmål og dilemma knyttet til den pedagogiske relasjonen (relasjonen mellom voksen og barn).
Ferdigheter
Studenten
- kan skjelne mellom ulike pedagogiske grunnlagsforståelser som kommer til uttrykk i pedagogisk praksis.
- kan formulere spørsmål, innlede til diskusjon og drøfte selvstendig i gruppe med medstudenter og faglærer.
Generell kompetanse
Studenten
- kan drøfte allmennpedagogiske spørsmål i aktuell pedagogisk sammenheng.
- viser en åpen og kritisk forståelse av spørsmålene som blir diskutert i pensumlitteraturen.
- har tilegnet seg en nyansert pedagogisk forståelse av barn, barnets livsverden og verden omkring, og av de voksnes ansvar for å se og vurdere realiteter og muligheter.
Innhold
I dette emnet drøftes allmennpedagogiske spørsmål på ulike måter og gjennom ulike medier som film, pedagogisk teori og skjønnlitteratur, alt med relevans for dagens pedagogiske praksis og tenkning. Emnet har fokus på drøfting av begreper, fenomener, interesser og forståelser knyttet til grunnleggende pedagogiske spørsmål innen allmenn pedagogikk. Det arbeides med fagtekster og skjønnlitteratur som har allmennpedagogisk relevans.
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger og diskusjonsseminarer, selvstudium og gruppearbeid.
To filmer danner ramme for aktuell diskusjon. Filmene er pensum.
Studenter og lærer(e) velger ut og studerer ett eller flere skjønnlitterære verk fra listen under og drøfter pedagogiske dilemma knyttet til verket i grupper og plenum.
Undervisningen er bygget opp rundt fire seminarer:
- Introduksjon til allmenn pedagogikk - 3 timer.
- Mollenhauer-seminar - 3 timer per uke x 3 uker.
- Film og pedagogikk - 3 timer per uke x 2 uker.
- Skjønnlitteratur og pedagogikk - 3 timer.
Arbeidsomfang
Ca.450 timer
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan gå opp til avsluttende eksamen:
- Obligatorisk fremmøte: 80% fremmøte på alle forelesninger og seminarer.
- I forbindelse med seminar 4 (Skjønnlitteratur og pedagogikk ): Det er forventet at studenter skal velge tekst fra oppgitt liste, og skriftlig forberedte tekster skal leses opp i seminaret.
Den valgte skjønnlitterære teksten skal settes i et selvvalgt allmennpedagogisk perspektiv
Ved ikke godkjent arbeidskrav gis det én ny mulighet til å levere omarbeidet oppgave i samme semester.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent /ikke godkjent
Avsluttende vurdering
Skriftlig eksamen: 6 timer
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Det gis gradert karakter fra A - F, der F er ikke bestått.
Tillatte hjelpemidler
Ingen ved skriftlig skoleeksamen
(Alle ved digital hjemmeeksamen)
Eksamensspråk
Norsk, men studenter med annet morsmål kan bruke engelsk i eksamenssvar.
Progresjonskrav
Ingen
Praksis
Ingen
Evaluering av emnet
Det vil bli foretatt emneevaluering i henhold til kvalitetssystem for NLA Høgskolen
Tilbys som enkeltemne
Ja.
Litteratur og faglige ressurser
Book
Glemte sammenhenger : om kultur og oppdragelse
Mollenhauer, Klaus, Stein Wivestad (medarb.), [Oslo], Pensumtjeneste, 167 s., cop. 2006, isbn:8213024729,
Article
Å snakke «pedagogikk» til «education»: Internasjonalisering og problemet med konseptuell hegemoni i studiet av pedagogikk
Biesta, Gert, 172-183, Norsk pedagogisk tidskrift, 3, 97, 2013-06-06, 172-183,
View online
Article
The Pedagogical Atmosphere
Bollnow, Otto F., 5-11, Phenomenology and pedagogy, 1944-12-31, 5-11,
View online
Book
Almen pædagogik : en håndbog i de pædagogiske grundbegreber
Grue-Sørensen, K., København, Gjellerup, 270-280 (11 sider), 1974, isbn:8713018817,
Article
Pedagogikk-begrepets historie : hva bør være programmet for pedagogisk studium og forskning?
Stein M. Wivestad (forfatter), 210-222, Norsk pedagogisk tidsskrift (trykt utg.), Årg. 97, nr. 3 (2013), 2013, 210-222,
View online
Article
The pedagogical relation past and present: Experience, subjectivity and failure
Friesen, Norm, Routledge, 743-756, Journal of curriculum studies, 6, 49, 2017, 743-756,
View online
Article
Giving Teaching Back to Education: Responding to the Disappearance of the Teacher
Biesta, Gert J.J., University of Alberta, 35-49, Phenomenology & practice, 2, 6, 2013-02-14, 35-49,
View online
Article
Eksistensiell refleksjon og moralsk nøling - Pedagogikk som relasjon, fortolkning og språk
Sævi, Tone, 248-259, Norsk pedagogisk tidskrift, 4, 98, 2014-08-08, 248-259,
View online
Article
The Call of Pedagogy as the Call of Contact
Manen, Max van, University of Alberta, 8-34, Phenomenology & practice, 2, 6, 2013-02-14, 8-34,
View online
Book
Personal Help for Children Growing up
Langeveld, 15, 1975,
Book Chapter
Livslang Karakterdanning.
Wivestad, S.M, Tone Sævi (1956-) (redaktør), Livslang Karakterdanning., Oslo, Fagbokforlaget, 230 sider, [2020], 206-227, isbn:9788245027037,
Book Chapter
Hvor normativ må skolen være? Om det dilemma, at skolen på den ene side har et normativt indhold og på den anden side skal respektere elevernes frihed og selvstændighed
Pedersen, C.H., Oettingen, Alexander von,, Hvor normativ må skolen være? Om det dilemma, at skolen på den ene side har et normativt indhold og på den anden side skal respektere elevernes frihed og selvstændighed, København, Gyldendal, 622 s., 2011, 333-353, isbn:978-87-02-08312-5,
Book Chapter
Torjussen, L.P.S; Hilt, L
Hva bør Pedagogikkens gjenstandsømråde?- Om Oppdragelse, Undervisning og danning som Pedagogiske grunnbegreper, Line Torbjørnsen Hilt (1978-) (redaktør), Torjussen, L.P.S; Hilt, L, Bergen, Fagbokforlaget, 389 sider, [2021], 121-146, isbn:9788245035476,
Book Chapter
Hvordan bør skolen legge til rette for elevens moralske danning?
Hilt, L, Line Torbjørnsen Hilt (1978-) (redaktør), Hvordan bør skolen legge til rette for elevens moralske danning?, Bergen, Fagbokforlaget, 389 sider, [2021], 169-196, isbn:9788245035476,
Article
Til forsvar for en uren pædagogik
Brinkmann, Svend ; Tanggaard, Lene, 303-314, Nordic studies in education, 4, 28, 2009-01-26, 303-314,
View online
Article
Pedagogikk er ikke et bindestreksfag
Sæverot, Herner ; Torgersen, Glenn-Egil, 70-75, Norsk pedagogisk tidskrift, 1, 96, 2012-02-28, 70-75,
View online
Book
Pedagogy of the oppressed: New rev. ed
Freire, Paulo, London u.a, Penguin Books, 71-86, 1996, isbn:9780140254037,
View online
Book Chapter
Paulo Freire and Relational Authority
Bingham, Charles, Paulo Freire and Relational Authority, United States, State University of New York Press, 2008, 129-152, isbn:9780791474037,
View online
Article
Eit grunnproblem i pedagogiskfilosofi
Skjervheim, Hans, Pedagogisk filosofi, 1992, 65-78,
Book
Kalenderhistorier : historier om herr Keuner
Bertolt Brecht (1898-1956), Georg Johannesen (oversetter), Oslo, Gyldendal, 133, 97, 1968, isbn:8205034389,
View online
Book
Verdsens labyrint og hjartans paradis
Comenius, Jan Amos, Milada Blekastad (1917-2003) (oversetter), Oslo, Dreyer, 236 s., [1955],
View online
Book
En moderne familie : roman
Helga Flatland (1984-) (forfatter), Karen Fastrup (1967-) (oversetter), Aarhus, Turbine, 2018, isbn:9788740620313,
Book
Brevet til faren
Kafka, Franz, Lotte Holmboe (oversetter), [Oslo], Cappelen, 75 s., 2002, isbn:8202213231,
Book
Min kamp : roman [Første bok]
Knausgård, Karl Ove, Oslo, Oktober, 434 s., 2009, isbn:978-82-525-7458-6; 978-82-495-0686-6,
Book
Min kamp : roman : Sjette bok
Karl Ove Knausgård (1968-) (forfatter), Oslo, Oktober, 1119, Sjette bok, 2015, isbn:9788249515127,
View online
Book
Hvordan elske et barn
Korczak, Janusz, Agnes Banach (1980-) (oversetter), Oslo, Cappelen Damm akademisk, 82 s., 2018, isbn:978-82-02-52345-9,
Book
Historien om herr Sommer
Patrick Süskind (1949-), Tom Rønnow (oversetter), Oslo, Aschehoug, 119, 1992, isbn:8203169457,
View online
Book
Boktyven
Zusak, Markus, Henning Hagerup (1959-) (oversetter), [Oslo], Cappelen Damm, 539 s., 2014, isbn:9788202416867,