P259 Tilpasset opplæring, spesialpedagogikk og interkulturell pedagogikk
Alle versjoner:
P259 (2025—2026)
P259 (2024—2025)
P259 (2023—2024)
P259 (2022—2023)
P259 (2021—2022)
P259 (2020—2021)
P259 (2019—2020)
P259 (2018—2019)
P259 (2017—2018)
Emnekode: P259
Emnenavn: Tilpasset opplæring, spesialpedagogikk og interkulturell pedagogikk
Undervisningssemester: Høst
Steder: Bergen
Studieår: 2024–2025
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 15 poeng
Enkeltemne: Ja
Opptak: Søk opptak på lokal søknadsweb
Forkunnskapskrav
Fullført og bestått emnet P101-104 Pedagogiske grunnlagsproblemer (40 sp), eller tilsvarende.
Begrenset antall plasser. Studenter på NLAs bachelorprogrammer prioriteres, og er sikret plass om de kvalifiserer. Ved ledige plasser kan det tas opp eksterne søkere. Barnehagelærere prioriteres, og rangeres ved behov etter karakterene i den relevante graden. For øvrige søkere legges rangeringsregler i Forskrift om studier ved NLA Høgskolen til grunn.
Relevans i studieprogrammet
- Valgfritt emne i bachelor i pedagogikk
- Obligatorisk emne i bachelor i pedagogikk med vekt på spesialpedagogikk og interkulturell pedagogikk
Emnet er anbefalt som forkunnskap for:
- P263 Spesialpedagogikk og interkulturell pedagogikk i et systemperspektiv
Innledning
Emnet tar for seg pedagogikk med vekt på forholdet mellom spesialpedagogikk og allmennpedagogikk, spesialpedagogiske tiltak og allmennpedagogiske tiltak. Med dette som utgangspunkt gir emnet en grunnleggende innføring i noen utvalgte tema.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten:
- har grunnleggende kunnskap om utviklingen av en skole for alle.
- har kunnskap om tilpasset opplæring i historisk perspektiv og ideologiske og utdanningspolitiske begrunnelser for tilpasset opplæring.
- har kunnskap om juridiske rettigheter for barn og unge med særskilte behov / ulike funksjonsnedsettelser.
- har kunnskap om faglige og etiske spørsmål knyttet til spesialundervisning for barn og unge og forståelse av sentrale begreper, vurderinger og tiltakskjeden i spesialpedagogisk arbeid.
- har kunnskap om og innsikt i det som kan fremme og hemme barn og unges læring.
- har innsikt i hvorfor forebyggende arbeid og tidlig innsats er viktig og hva som kan fremme et godt psykososialt miljø for barn og unge.
- har kunnskap om praktisk inkluderingsarbeid og tilrettelegging for mangfoldet i barnehage og skole.
Ferdigheter
Studenten:
- kan reflektere over og drøfte problemstillinger knyttet til tilpasset opplæring og inkludering.
- kan anvende faglig kunnskap og reflektere over utfordringer og dilemma i arbeid med barn og unge med ulike særskilte behov / funksjonsnedsettelser.
- kan vurdere tiltak for forebyggende arbeid for et godt psykososialt miljø for barn og unge i barnehage og skole.
- kan vurdere tiltak med sikte på utvikling og læring for hele mangfoldet i barnehage og skole.
- kan vurdere hvordan tilpasset opplæring kan praktiseres for å bidra til inkludering.
Generell kompetanse
Studenten:
- kan drøfte dilemmaer, utfordringer og problemstillinger i tilknytning til spesialpedagogisk hjelp / spesialundervisning for barn og unge .
- kan uttrykke forståelse for og empati med barn og unge med ulike særskilte behov i sammenheng med oppdragelse, undervisning, sosiale relasjoner og deltakelse i samfunnet.
- kan reflektere over etiske spørsmål i tilknytning til forståelsen av funksjonsnedsettelser.
- har kjennskap til det inkluderingsarbeidet som foregår for å utvikle og realisere en inkluderende barnehage og skole for alle
Innhold
Sentrale temaområder vil være:
- Historien fram mot en skole for alle med vekt på den ideologiske bakgrunnen.
- Tilpasset opplæring - ulike oppfatninger og begrunnelser og konsekvenser for praksis
- Den spesialpedagogiske tiltakskjeden
- Flerkulturelle perspektiv - forståelsen av normalisering, antisegregering og inkludering som mål og virkemiddel i spesialpedagogisk arbeid.
- Tidlig innsats og forebyggende arbeid.
- Tilrettelegging av utviklings- og læringsvilkår for mangfoldet i barnehage og skole.
- Tiltak i barnehage og skole med utgangspunkt i utvalgte spesialpedagogiske tema.
- Refleksjoner i forbindelse med migrasjonsrelaterte lærevansker, psykisk helse og foreldresamarbeid.
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisning tilbys som 7 forelesninger og 5 seminarer med gruppedrøftinger ut fra case. Seminarene er obligatoriske og krever aktiv deltakelse. Det er ellers lagt opp til selvstendig arbeid med pensum, og studentene oppfordres til å arbeide i kollokviegrupper.
Arbeidsomfang
450 timer
Arbeidskrav
Aktiv deltakelse på minst 4 av 5 obligatoriske seminarer á ca. 3 timer.
Seminarene er en kombinasjon av forelesninger og gruppearbeid av ulik art. Studentene blir inndelt i relativt faste grupper, og seminarene er bygd opp om sentrale problemstillinger og tema for emnet.
Ved sykdom eller andre tvingende grunner kan deltakelse på ett av fire seminarer erstattes med en alternativ/skriftlig oppgave.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent / ikke godkjent.
Godkjent forutsetter deltakelse på minimum 4 av 5 seminarer.
Avsluttende vurdering
6 timers skriftlig skoleeksamen.
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Eksamen vurderes med gradert karakter A til F, der F er ikke bestått.
Tillatte hjelpemidler
Ingen.
Eksamensspråk
Norsk og skandinaviske språk. Engelsk kan godkjennes etter søknad.
Progresjonskrav
Emnet må være bestått for å kunne fortsette på:
- P261 Innføring i spesialpedagogisk arbeid for barn og unge med vekt på grunnlagsproblemer.
- P262 Spesialpedagogisk arbeid - med utgangspunkt i ulike funksjonsnedsettelser.
- P291 Bacheloroppgave i pedagogikk med vekt på spesialpedagogikk og interkulturell pedagogikk.
Praksis
Ingen.
Studiepoengreduksjon
7,5 studiepoeng mot P205, P206, P260 og P275.
Evaluering av emnet
Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Tilbys som enkeltemne
Ja
Litteratur og faglige ressurser
Book
Spesialundervisning : ei innføring
Haug, Peder, Oslo, Det norske samlaget, 173 sider, [2021], isbn:978-82-340-0239-7,
Merk: Hele boken, 150 sider
Book
Spesialpedagogikk
Edvard Befring (1936-) (redaktør), Oslo, Cappelen Damm akademisk, 2019, isbn:978-82-02-59205-9,
Kap. 3, 9, 22, 23, 24, 25 og 28
Book
Tilpasset opplæring og tidlig innsats i ordinær undervisning og i spesialundervisning
Lekang, T. og Moen, T., Oslo, Universitetsforlaget, [2021], isbn:9788215034416,
Merk: Kap. 1, 4, 5, 12, 13, 14, 15
Book
Vurdering for læring i skolen : på vei mot en bærekraftig og demokratisk vurderingskultur
Engh, R. og Gran, L., Oslo, Cappelen Damm akademisk, 2021, isbn:978-82-02-71060-6,
Merk: Kap. 2, 4, 5, 6, 7, 11, 14, 17
Book
Tilpasset opplæring
Olsen, M. H. og Haug, P. (2020). (Red)., Oslo, Cappelen Damm akademisk, 151 sider, 2020, isbn:9788202665869,
Hele boken
Book Chapter
Spesialundervisning for flerspråklige elever
Remøy, A- K., Remøy, A. K., Spesialundervisning for flerspråklige elever, 102-122,
Book
Integrering og utdanning
Hilt, L., Fagbokforlaget, 2024,
Kap. 1: s. 9.38
Document
Å bli utsatt for mobbing : en kunnskapsoppsummering om konsekvenser og tiltak
Breivik, K., Bru, E., Hancock, C., Idsøe, E. C., Idsøe, T., & Solberg, M. E., Breivik, Kyrre, Stavanger, Læringsmiljøsenteret, 250 s., [2017], isbn:978-82-7578-055-1 (PDF),
*s.10-24, 189-219
View online
Government Document
NOU 2016: 14 (2016). Mer å hente : Bedre læring for elever med stort læringspotensial
Kunnskapsdepartementet,
View online
Book Chapter
Fagfornyelsen (LK20) og tidligere utdanningsreformer – en skole for alle
Bjørnsrud, H., Nilsen, S., Bjørnsrud, H. og Nilsen, S., Nilsen, Sven, Fagfornyelsen (LK20) og tidligere utdanningsreformer – en skole for alle, Oslo, Gyldendal, 285 sider, [2021], 28-66, isbn:9788205542884,
Book Chapter
Prinsipper for god undervisning
Engh, K. R., Engh, K. R., Prinsipper for god undervisning, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 22, 2016, 99-121, isbn:978-82-02-52004-5,
Book Chapter
Forebygging og tidlig innsats – en historisk, ideologisk og teoretisk innramming
Groven, B. & Rostad, A.M. (2022), E. J. Lyngseth & B. Mørland, Forebygging og tidlig innsats – en historisk, ideologisk og teoretisk innramming, 33-62, isbn:978-82-05-49596-8,
Merk: Kap. 2
Book Chapter
Språkutvikling, flerspråklighet og språkvansker
Karlsen, E. J og Gjevikhaug, A.C., Karlsen, E. J og Gjevikhaug, A.C., Språkutvikling, flerspråklighet og språkvansker, Oslo, Gyldendal, 253 sider, 2020, 24-45, isbn:9788205524293,
* Kapittel 1, side 24-45 i boken
Book Chapter
Spesialpedagogikkens rolle i en skole for alle
Mjøs, M., Rune Sarromaa Hausstätter (1972-) (redaktør/forfatter av forord/forfatter), Spesialpedagogikkens rolle i en skole for alle, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 173 s., 2016, 84-98, isbn:978-82-02-49464-3,
Book Chapter
Utviklingshemming. Hva er utviklingshemming? Definisjoner og beskrivelser.
Sigstad, H.M.H., Anne-Lise Rygvold (1947-) (redaktør/forfatter), Utviklingshemming. Hva er utviklingshemming? Definisjoner og beskrivelser., Oslo, Gyldendal akademisk, 303 s., 2017, 132-160, isbn:978-82-05-50064-8,
*Totalt 28 sider
Book Chapter
Vennskap på like fot – inkludering av elever med utviklingshemning
Sigstad, H.M.H., Vennskap på like fot – inkludering av elever med utviklingshemning, Oslo, Universitetsforl, 288 s., 2017, 199-219, isbn:978-82-15-02776-0,
*Totalt 20 sider
Book Chapter
Tilpasset opplæring i fellesskapets skole
Håstein, H. og Werner, S., Mette Bunting (1962-), Tilpasset opplæring i fellesskapets skole, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 2014, 19-55, isbn:9788202419011,
Merk: Kap. 2
Book Chapter
Tidlig innsats som systemisk strategi i barnehagen
Hausstätter, R., Bente I. Borthne Hvidsten (1968-) (redaktør), Tidlig innsats som systemisk strategi i barnehagen, Bergen, Fagbokforlaget, 386 sider, [2021], 49-60, isbn:9788245037234,
Merk: Kap. 3
Book Chapter
Relasjoner
Gjessing, B., Tove Bergkvist (1982-) (redaktør), Relasjoner, Bergen, Fagbokforlaget, 170 sider, 2020, 61-76, isbn:9788245034233,
Merk: Kap. 4
Book Chapter
Sambandet mellom ordinær opplæring og spesialundervisning i lys av inkludering
Festøy, A.R.F. & Haug. P., Sambandet mellom ordinær opplæring og spesialundervisning i lys av inkludering, Oslo, Samlaget, 414 s., 2017, 52-73, isbn:978-82-521-9411-1,
Book Chapter
Mangfold, inkludering og minoritetshierarki i nasjonale læreplaner
Morken, I, E. L. Dale (red.), Kirsten Sivesind (1963-), Mangfold, inkludering og minoritetshierarki i nasjonale læreplaner, Oslo, Universitetsforl, 241 s., cop. 2009, 154-186, isbn:9788215013237,
Book Chapter
Å møte mangfaldet i opplæringa.
Haug, P., Haug, P., Peder Haug (1947-) (redaktør), Å møte mangfaldet i opplæringa., Oslo, Samlaget, 414 s., 2017, 9-30, isbn:978-82-521-9411-1,
Book Chapter
Undervisningens utfordringer og muligheter
Helleve, I., Undervisningens utfordringer og muligheter, Fagbokforlaget, 2016, 15-30,
Kap. 1
Book
Tospråklig oppvekst og læring
Øzerk, K., Cappelen Damm Akademisk, 2016,
Kap. 2 : 46-55
Book Chapter
Språkopplæring for minoritetsspråklige elever. Hva krever det av læreren?
Nygård, M., Språkopplæring for minoritetsspråklige elever. Hva krever det av læreren?, Oslo, Gyldendal akademisk, 250 s., 2017, 188-211, isbn:978-82-05-49392-6,
*13 sider totalt
Book
Utviklingshemming og deltakelse
Karl Elling Ellingsen (1955-) (red./redaktør/forfatter av forord/forfatter), Oslo, Universitetsforl, 202 s., cop. 2014, isbn:9788215022888,
Book Chapter
Analyse av dagens system
Nordahl, T. m.fl., Nordahl, Thomas, Analyse av dagens system, Bergen, Fagbokforl, 286 s., 2018, 215-230, isbn:978-82-450-2373-2,
*Kapitlet kan leses online, se lenke, eller i boken.
View online
Book
Lars er lol
Akerlie, Iben, Oslo, Aschehoug, 230 s., 2017, isbn:978-82-03-26259-3,
Book
Jeg vil leve
Goksøyr, Marte Wexelsen, [Oslo], Oktober, 139 s., 2012, isbn:9788249509256,
Book
Over det kinesiske hav : roman
Heivoll, Gaute, Oslo, Tiden, 247 s., cop. 2013, isbn:978-82-10-05326-9; 978-82-525-8280-2,
View online