P263 Spesialpedagogikk og interkulturell pedagogikk i et systemperspektiv

Alle versjoner:
P263 (2025—2026)
P263 (2024—2025)
P263 (2023—2024)
P263 (2022—2023)
P263 (2021—2022)
P263 (2019—2020)
P263 (2018—2019)
P263 (2017—2018)

Emnekode: P263

Emnenavn: Spesialpedagogikk og interkulturell pedagogikk i et systemperspektiv

Undervisningssemester: Høst

Steder: Bergen

Studieår: 2024–2025

Undervisningsspråk: Norsk

Studiepoeng: 15 poeng

Enkeltemne: Ja

Opptak: Søk opptak på lokal søknadsweb

Forkunnskapskrav

Føresetnader for å kunne få opptak til dette emnet er at studenten:

  • har fullført og bestått P101-104 Pedagogiske grunnlagsproblem. Oppsedings- og undervisningslære. Pedagogisk psykologi. Pedagogisk sosiologi (40stp) eller tilsvarande.

eller

  • har fullført og bestått lærar-/barnehagelærarutdanning som gir bachelorkompetanse. Dersom lærarutdanninga er fireårig, kan studentar takast opp på P263 etter å ha fullført tre år av utdanninga.

Avgrensa tal plassar. Studentar på NLA sine bachelorprogram vert prioriterte, og er sikra plass om dei kvalifiserer. Ved ledige plassar kan eksterne søkjarar få plass. Barnehagelærarar vert prioriterte, og vert ved behov rangerte etter karakterane i den relevante graden. For andre søkjarar vert rangeringsreglar i Forskrift om studier ved NLA Høgskolen lagt til grunn.

Anbefalte forkunnskaper

P259 Tilpasset opplæring , spesialpedagogikk og interkulturell pedagogikk

Relevans i studieprogrammet

  • Valfritt emne i bachelor pedagogikk.
  • Valfritt, men tilrådd emne i bachelor pedagogikk med vekt på spesialpedagogikk og interkulturell pedagogikk.

Innledning

Emnet gir ei grunnleggande innføring i spesialpedagogikk i eit systemperspektiv med utgangspunkt i grunnlagsproblem basert på spesialpedagogikkens historie og utviklinga av ein skule for alle.

«Læringsutbytte» sikrar at studentane etter gjennomført emne har tilegna seg eit visst minimum av kunnskapar, ferdigheiter og generell kompetanse, men formålet for studiet omfattar dessutan den personlege tileigninga av kunnskapane og dei etiske haldningane som bør prege pedagogar gjennom livet som heilskap.

 

Innhaldet og arbeids- og evalueringsformene er valt med tanke på at studiet skal gje studentane eit grunnlag for å identifisere seg med og ta eit sjølvstendig personleg ansvar for dei oppgåvene og dei utfordringane dei vil stå overfor som pedagogar i hjelpeapparatet i møte med sårbare barn og unge.

Læringsutbytte

Kunnskap 

Studenten

  • Har brei kunnskap om systemperspektivet i møte med barn/unge og deira føresette som har problemer i møte med skule og opplæring.
  • Har brei kunnskap om problemstillingar knytt til systemarbeid i barnehage og skule i forhold til tidleg innsats og inkludering.
  • Har grunnleggande kunnskap om lovgrunnlag og rettar for barn og unge med ulike vanskar, ulik kulturell bakgrunn og vanskelege livssituasjonar.
  • Har grunnleggande kunnskap om dei ulike hjelpeinstansane si rolle og funksjon overfor  barn og unge i vanskelege livssituasjonar.
  • Har med bakgrunn i historia grunnleggande kunnskap om aktuelle utfordringar knytta til barn og unges livs- og opplæringssituasjon i dag.
  • Har grunnleggande kunnskap om intensjonen med spesialpedagogikk som fagdisiplin i dagens samfunn.

Ferdigheiter 

Studenten

  • Kan bruke fagleg kunnskap om praktiske og teoretiske problemstillingar knytt til dei nemnde områda og treffe grunngjevne val.
  • Kan drøfte og vurdere det faglege og etiske ansvar ulike hjelpeinstansar har overfor barn og unge, kvar for seg og i samarbeid.
  • Kan drøfte og ta stilling til viktige faktorar som fremjar tverrprofesjonelt samarbeid i eit systemperspektiv.
  • Kjenner til saksgangen og tiltakskjeden knytt til spesialpedagogisk hjelp og spesialundervisning.

Generell kompetanse

Studenten

  • Har innsikt i og kan formidle sentralt fagstoff om spesialpedagogisk arbeid i ein inkluderande barnehage og skule.
  • Har innsikt i og kan formidle sentralt fagstoff knytt til inkludering av minoritetsspråklege barn og unge i barnehage og skule.
  • Har innsikt i rolla som profesjonelle har knytt til tenester for barn og unge i lys av etikk og lovverk.

Innhold

  • Spesialpedagogikk og interkulturell pedagogikk; fagas rolle og oppgåver i eit systemperspektiv.
  • Barn og unge i randsona; førebygging, gjennomføring og fråfall i skulen
  • Ivaretaking av kompleksiteten i mangfaldet; spesialpedagogikk og interkulturell pedagogikk i samspel i barnehage og skule
  • Tverrfagleg samarbeid og tilrettelegging - ulike hjelpeinstansars rolle og funksjon på individ- og systemnivå.
  • Individuell plan (IP) - moglegheiter og utfordringar i hjelpeapparatet.
  • Barn og unge si stemme i møte med hjelpeapparatet.
  • Profesjonsetikk og tverrfagleg samarbeid i møte med sårbare barn og unge.

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisning tilbys som 7 forelesningar og 5 seminar. Seminara er obligatoriske og krev aktiv deltakeling i samtalar og drøfting organisert som gruppearbeid.

Arbeidsomfang

Omlag 450 timar.

Arbeidskrav

Aktiv deltakelse på minst 4 av 5 obligatoriske seminarer á ca. 3 timer.

Seminarene er en kombinasjon av forelesninger og gruppearbeid av ulik art. Studentene blir inndelt i relativt faste grupper, og seminarene er bygd opp om sentrale problemstillinger og tema for emnet.

Ved sykdom eller andre tvingende grunner kan deltakelse på ett av fire seminarer erstattes med en alternativ/skriftlig oppgave.

Vurderingsuttrykk arbeidskrav

Godkjent / ikkje godkjent.

Godkjent forutset deltaking på minimum 4 av 5 seminar.

Avsluttende vurdering

Skriftleg, individuell heimeeksamen over tre dagar. Akademisk tekst på maksimum 3000 ord.

Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering

Det vert gitt gradert karakter frå A-F, der F er ikkje greidd.

Tillatte hjelpemidler

Alle.

Eksamensspråk

Norsk eller skandinaviske språk. Engelsk kan godkjennast etter søknad.

Praksis

Ingen.

Evaluering av emnet

Emnevaluering etter kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.

Tilbys som enkeltemne

Ja

Litteratur og faglige ressurser

Book


Inkludering : perspektiver i barnehagefaglige praksiser
Anne-Lise Arnesen (1943-) (redaktør/forfatter av forord/forfatter), Oslo, Universitetsforl, cop. 2017, isbn:978-82-15-02789-0,
Kapittel 1, 3, 4, 10 og 11

Book Chapter


Et mangfoldig mangfoldsbegrep
Anne-Lise Arnesen, Arnesen, Anne-Lise, Et mangfoldig mangfoldsbegrep, Oslo, Universitetsforlaget, 211 sider, [2020]; © 2020, 162-182, isbn:9788215035260,
Finnes i elektronisk kompendium.

Book Chapter


De utfordrende barna - handlingskompetent tidlig innsats og systemperspektivet
Hildegunn Fandrem; Pål Roland, Otto Laurits Fuglestad (1939-) (red./redaktør/forfatter), Løge, Inger Kristine; Roland, Pål; Westergård, Elsa, De utfordrende barna - handlingskompetent tidlig innsats og systemperspektivet, Bergen, Fagbokforl, 182 s., cop. 2013, 19-29, isbn:9788245012422,
Finnes i elektronisk kompendium.

Article


Ingen jevnbyrdighet tross gode intensjoner - Vilkår for samarbeid mellom klasselærere og tospråklige lærere
Fjeld, Hilde Sofie ; Spernes, Kari, Universitetsforlaget, 233-243, Norsk pedagogisk tidskrift, 3-04, 2015-08-12, 233-243,
View online

Book Chapter


Hvorfor vil ingen være sammen med Judit?
Otto Laurits Fuglestad, Otto Laurits Fuglestad (1939-) (red./redaktør/forfatter), Løge, Inger Kristine; Roland, Pål; Westergård, Elsa, Hvorfor vil ingen være sammen med Judit?, Bergen, Fagbokforl, 182 s., cop. 2013, 111-126, isbn:9788245012422,
Finnes i elektronisk kompendium.

Book Chapter


Barnehagens brede samfunnsmandat
Anne Greve; Turid Torsby Jansen, Solveig Østrem (1968-) (redaktør/forfatter), Barnehagens brede samfunnsmandat, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 202 s., 2018, 31-46, isbn:978-82-02-57045-3,
Finnes i elektronisk kompendium.

Article


Ein likeverdig skule i framtida?
Haug, Peder, Cappelen Damm Akademisk NOASP, 1-14, Nordisk tidsskrift for pedagogikk & kritikk, 2, 2016-10-18, 1-14,
View online

Book


Barn og unge i midten : tverrfaglig og tverretatlig arbeid i barn og unges oppvekst
Baard Johannessen (1958-) (redaktør), Oslo, Gyldendal akademisk, 370 s., 2018, isbn:978-82-05-49818-1,

Book Chapter


Spesialpedagogiske røtter og fagets utvikling
Johnsen, B., Edvard Befring (1936-) (redaktør), Spesialpedagogiske røtter og fagets utvikling, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 715 sider, 2019, 107-131, isbn:978-82-02-59205-9,

Article


Capturing students' needs through collaboration - exploring challenges experienced by Norwegian educational-psychological advisers
Kolnes, Joachim ; Midthassel, Unni Vere, Chichester, Routledge, 386-400, European journal of special needs education, 3, 37, 2022-05-04, 386-400,
View online

Book Chapter


Spesialpedagogikkens rolle i et utdanningspolitisk perspektiv
Mjøs, M., Lied, S. I., & Flaten, K., Bente I. Borthne Hvidsten (1968-) (redaktør/forfatter), Høgskulen på Vestlandet (annet), Spesialpedagogikkens rolle i et utdanningspolitisk perspektiv, Bergen, Fagbokforlaget, 295 sider, [2020], 11-30, isbn:978-82-450-3453-0,
Finnes i elektronisk kompendium.

Book


Den ene dagen : ungdomsskoler som bruker smågruppebaserte deltidstiltak for elever som viser lav skolemotivasjon og probelematferd : aktørenes begrunnelser og opplevelser. En kasusstudie [elektronisk ressurs]
Jahnsen, Hanne, Svein Erik Nergaard (1954-), Lillegården kompetansesenter, 2009,
Kapittel 5

Book


Inkluderende fellesskap for barn og unge
Thomas Nordahl (1958-) (forfatter/prosjektleder), Nordahl, Thomas, Bergen, Fagbokforl, 2018, isbn:978-82-450-2373-2,
Kapittel 5

Book Chapter


Spesialpedagogiske kompetanseløft og pionerinnsatser i historisk lys
Simonsen, E. & Befring, E., Edvard Befring (1936-) (redaktør), Spesialpedagogiske kompetanseløft og pionerinnsatser i historisk lys, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 715 sider, 2019, 132-150, isbn:978-82-02-59205-9,

Book Chapter


Skole for en mangfoldig elevgruppe
Skogen, K., Edvard Befring (1936-) (redaktør), Skole for en mangfoldig elevgruppe, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 715 sider, 2019, 662-679, isbn:978-82-02-59205-9,

Book Chapter


Videregående opplæring for ungdom med spesielle behov
Tangen, R., Edvard Befring (1936-) (redaktør), Videregående opplæring for ungdom med spesielle behov, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 715 sider, 2019, 643-661, isbn:978-82-02-59205-9,

Book Chapter


Prestasjonspresset - et individuelt eller kollektivt ansvar?
Uthus, M., Fikse, Camilla, Audun Myskja (1953-) (redaktør), Prestasjonspresset - et individuelt eller kollektivt ansvar?, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 219 sider, [2020], 23-47, isbn:9788202651077,

Article


Barns deltakelse og tidlig innsats: et pedagogisk bidrag til forståelse av tidlig innsats i norske barnehager
Stine Vik, Høgskolen i Oslo og Akershus, Nordisk barnehageforskning, 8, 2014-11-01,
View online

Book Chapter


Barnehagen som velferdsordning, pedagogisk virksomhet og møtested
Østrem, S., Solveig Østrem (1968-) (redaktør/forfatter), Barnehagen som velferdsordning, pedagogisk virksomhet og møtested, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 202 s., 2018, 11-30, isbn:978-82-02-57045-3,

Article


Barnehagepersonalets refleksjoner om vilkår for deltakelse for barn med cochleaimplantat.
Siv Hillesøy & Stein Erik Ohna, Spesialpedagogikk, 79/7, 2014, 47-59,
View online

Article


I spesialpedagogikkens grenseland
Ivar Morken & Monica Dalen, Spesialpedagogikk, 2, 2015, 26-31,
View online

Article


Den fleirsoråklege eleven i individuell opplæringsplan
Anne-Kari Remøy & Peder Haug, Spesialpedagogikk, 84/1, 2020, 57-70,
View online

Article


Partnerskap - en arena for felles læring og kunnskapsutvikling?
Kåre Andreas Folkvord (1966-) (forfatter), Norsk pedagogisk tidsskrift (trykt utg.), Årg. 105, nr. 2 (2021), 2021, Side 199-213,
View online

Article


Den lange veien mot en inkluderende skole
Sølvi Lillejord (forfatter), 84-86, Bedre skole (trykt utg.), Nr. 1 (2015), 2015, 84-86,

Book Chapter


Tidlig innsats i en skole for alle
Bjørnsrud, Halvor & Nilsen Sven, Halvor Bjørnsrud (1950-) (redaktør/forfatter av forord/bidragsyter), Tidlig innsats i en skole for alle, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 345 sider, 2022, 17-41, isbn:978-82-02-76245-2,

Book Chapter


Forebygging - tidlig innsats for barns beste
Befring, Edvard, Halvor Bjørnsrud (1950-) (redaktør/forfatter av forord/bidragsyter), Forebygging - tidlig innsats for barns beste, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 345 sider, 2022, 42-65, isbn:978-82-02-76245-2,

Book Chapter


Tidlig innsats gjennom spesialundervisningens tiltakskjede
Nilsen, Sven & Herlofsen, Camilla, Halvor Bjørnsrud (1950-) (redaktør/forfatter av forord/bidragsyter), Tidlig innsats gjennom spesialundervisningens tiltakskjede, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 345 sider, 2022, 89-112, isbn:978-82-02-76245-2,

Book Chapter


Lærerrollen i profesjonsfellesskap for tidlig innsats
Bjørnsrud, Halvor; Nilsen, Sven & Stenshorne, Elisabeth, Halvor Bjørnsrud (1950-) (redaktør/forfatter av forord/bidragsyter), Lærerrollen i profesjonsfellesskap for tidlig innsats, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 345 sider, 2022, 131-156, isbn:978-82-02-76245-2,

Book Chapter


Skoleledelse, tilpasset opplæring og tidlig innsats
Lillejord, Sølvi, Halvor Bjørnsrud (1950-) (redaktør/forfatter av forord/bidragsyter), Skoleledelse, tilpasset opplæring og tidlig innsats, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 345 sider, 2022, 159-183, isbn:978-82-02-76245-2,

Book Chapter


SUKIP-prosjektet og aktuelle utdanningspolitiske føringer
Mjøs, Marit & Øen, Kristian, SUKIP-prosjektet og aktuelle utdanningspolitiske føringer, Cappelen Damm Akademisk/NOASP (Nordic Open Access Scholarly Publishing), 2023, 23-45,
View online

Book


Spesialundervisning : veileder til opplæringsloven om spesialpedagogisk hjelp og spesialundervisning
Norge Utdanningsdirektoratet, [Oslo], Utdanningsdirektoratet, 91 s., 2009,

Book Chapter


Tidlig innsats og barnehagen som forebyggingsarena
Vik, S., Solveig Østrem (1968-) (redaktør/forfatter), Tidlig innsats og barnehagen som forebyggingsarena, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 202 s., 2018, 143-156, isbn:978-82-02-57045-3,

Book Chapter


Spesialpedagogisk arbeid i barnehagen
Åmot, I & Ytterhus, B., Edvard Befring (1936-) (redaktør), Spesialpedagogisk arbeid i barnehagen, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 715 sider, 2019, 589-611, isbn:978-82-02-59205-9,

Book


Laget rundt barnet. : samarbeid til barnets beste
Hjelmbrekke, Herlaug, Oslo, Universitetsforlaget, 173 sider, [2020]; © 2020, isbn:9788215037431,

Book


Grevlingdager
Dahle, Gro, Kaia Dahle Nyhus (1990-) (illustratør), Oslo, Cappelen Damm, 41 unummererte sider, [2019], isbn:9788202639884,

Book


Lars er lol
Iben Akerlie, Oslo, Aschehoug, 2016, isbn:820326204X,
View online

Book


Jeg vil leve
Goksøyr, Marte Wexelsen, [Oslo], Oktober, 139 s., 2012, isbn:9788249509256,

Book


Jeg lever et liv som ligner deres : en levnetsbeskrivelse
Grue, Jan, Oslo, Gyldendal, 167 s., 2018, isbn:978-82-05-51557-4,

Book


Tung tids tale : roman
Nilssen, Olaug, Oslo, Samlaget, 155 s., 2017, isbn:978-82-521-9027-4,

Book


Blåveis : min vei ut av volden
Rehman, Shabana, Oslo, Kagge, 173 s., 2010, isbn:9788248909255,

Book


Kjærligheten har sitt eget språk : en mors fortelling
Ørjasæter, Tordis, Oslo, Kagge, 162 s., cop. 2017, isbn:978-82-489-2065-6,