P263 Spesialpedagogikk og interkulturell pedagogikk i et systemperspektiv
Alle versjoner:
P263 (2025—2026)
P263 (2024—2025)
P263 (2023—2024)
P263 (2022—2023)
P263 (2021—2022)
P263 (2019—2020)
P263 (2018—2019)
P263 (2017—2018)
Emnekode: P263
Emnenavn: Spesialpedagogikk og interkulturell pedagogikk i et systemperspektiv
Undervisningssemester: Høst
Steder: Bergen
Studieår: 2024–2025
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 15 poeng
Enkeltemne: Ja
Opptak: Søk opptak på lokal søknadsweb
Forkunnskapskrav
Føresetnader for å kunne få opptak til dette emnet er at studenten:
- har fullført og bestått P101-104 Pedagogiske grunnlagsproblem. Oppsedings- og undervisningslære. Pedagogisk psykologi. Pedagogisk sosiologi (40stp) eller tilsvarande.
eller
- har fullført og bestått lærar-/barnehagelærarutdanning som gir bachelorkompetanse. Dersom lærarutdanninga er fireårig, kan studentar takast opp på P263 etter å ha fullført tre år av utdanninga.
Avgrensa tal plassar. Studentar på NLA sine bachelorprogram vert prioriterte, og er sikra plass om dei kvalifiserer. Ved ledige plassar kan eksterne søkjarar få plass. Barnehagelærarar vert prioriterte, og vert ved behov rangerte etter karakterane i den relevante graden. For andre søkjarar vert rangeringsreglar i Forskrift om studier ved NLA Høgskolen lagt til grunn.
Anbefalte forkunnskaper
P259 Tilpasset opplæring , spesialpedagogikk og interkulturell pedagogikk
Relevans i studieprogrammet
- Valfritt emne i bachelor pedagogikk.
- Valfritt, men tilrådd emne i bachelor pedagogikk med vekt på spesialpedagogikk og interkulturell pedagogikk.
Innledning
Emnet gir ei grunnleggande innføring i spesialpedagogikk i eit systemperspektiv med utgangspunkt i grunnlagsproblem basert på spesialpedagogikkens historie og utviklinga av ein skule for alle.
«Læringsutbytte» sikrar at studentane etter gjennomført emne har tilegna seg eit visst minimum av kunnskapar, ferdigheiter og generell kompetanse, men formålet for studiet omfattar dessutan den personlege tileigninga av kunnskapane og dei etiske haldningane som bør prege pedagogar gjennom livet som heilskap.
Innhaldet og arbeids- og evalueringsformene er valt med tanke på at studiet skal gje studentane eit grunnlag for å identifisere seg med og ta eit sjølvstendig personleg ansvar for dei oppgåvene og dei utfordringane dei vil stå overfor som pedagogar i hjelpeapparatet i møte med sårbare barn og unge.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- Har brei kunnskap om systemperspektivet i møte med barn/unge og deira føresette som har problemer i møte med skule og opplæring.
- Har brei kunnskap om problemstillingar knytt til systemarbeid i barnehage og skule i forhold til tidleg innsats og inkludering.
- Har grunnleggande kunnskap om lovgrunnlag og rettar for barn og unge med ulike vanskar, ulik kulturell bakgrunn og vanskelege livssituasjonar.
- Har grunnleggande kunnskap om dei ulike hjelpeinstansane si rolle og funksjon overfor barn og unge i vanskelege livssituasjonar.
- Har med bakgrunn i historia grunnleggande kunnskap om aktuelle utfordringar knytta til barn og unges livs- og opplæringssituasjon i dag.
- Har grunnleggande kunnskap om intensjonen med spesialpedagogikk som fagdisiplin i dagens samfunn.
Ferdigheiter
Studenten
- Kan bruke fagleg kunnskap om praktiske og teoretiske problemstillingar knytt til dei nemnde områda og treffe grunngjevne val.
- Kan drøfte og vurdere det faglege og etiske ansvar ulike hjelpeinstansar har overfor barn og unge, kvar for seg og i samarbeid.
- Kan drøfte og ta stilling til viktige faktorar som fremjar tverrprofesjonelt samarbeid i eit systemperspektiv.
- Kjenner til saksgangen og tiltakskjeden knytt til spesialpedagogisk hjelp og spesialundervisning.
Generell kompetanse
Studenten
- Har innsikt i og kan formidle sentralt fagstoff om spesialpedagogisk arbeid i ein inkluderande barnehage og skule.
- Har innsikt i og kan formidle sentralt fagstoff knytt til inkludering av minoritetsspråklege barn og unge i barnehage og skule.
- Har innsikt i rolla som profesjonelle har knytt til tenester for barn og unge i lys av etikk og lovverk.
Innhold
- Spesialpedagogikk og interkulturell pedagogikk; fagas rolle og oppgåver i eit systemperspektiv.
- Barn og unge i randsona; førebygging, gjennomføring og fråfall i skulen
- Ivaretaking av kompleksiteten i mangfaldet; spesialpedagogikk og interkulturell pedagogikk i samspel i barnehage og skule
- Tverrfagleg samarbeid og tilrettelegging - ulike hjelpeinstansars rolle og funksjon på individ- og systemnivå.
- Individuell plan (IP) - moglegheiter og utfordringar i hjelpeapparatet.
- Barn og unge si stemme i møte med hjelpeapparatet.
- Profesjonsetikk og tverrfagleg samarbeid i møte med sårbare barn og unge.
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisning tilbys som 7 forelesningar og 5 seminar. Seminara er obligatoriske og krev aktiv deltakeling i samtalar og drøfting organisert som gruppearbeid.
Arbeidsomfang
Omlag 450 timar.
Arbeidskrav
Aktiv deltakelse på minst 4 av 5 obligatoriske seminarer á ca. 3 timer.
Seminarene er en kombinasjon av forelesninger og gruppearbeid av ulik art. Studentene blir inndelt i relativt faste grupper, og seminarene er bygd opp om sentrale problemstillinger og tema for emnet.
Ved sykdom eller andre tvingende grunner kan deltakelse på ett av fire seminarer erstattes med en alternativ/skriftlig oppgave.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent / ikkje godkjent.
Godkjent forutset deltaking på minimum 4 av 5 seminar.
Avsluttende vurdering
Skriftleg, individuell heimeeksamen over tre dagar. Akademisk tekst på maksimum 3000 ord.
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Det vert gitt gradert karakter frå A-F, der F er ikkje greidd.
Tillatte hjelpemidler
Alle.
Eksamensspråk
Norsk eller skandinaviske språk. Engelsk kan godkjennast etter søknad.
Praksis
Ingen.
Evaluering av emnet
Emnevaluering etter kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Tilbys som enkeltemne
Ja
Litteratur og faglige ressurser
Book
Inkludering : perspektiver i barnehagefaglige praksiser
Anne-Lise Arnesen (1943-) (redaktør/forfatter av forord/forfatter), Oslo, Universitetsforl, cop. 2017, isbn:978-82-15-02789-0,
Kapittel 1, 3, 4, 10 og 11
Book Chapter
Et mangfoldig mangfoldsbegrep
Anne-Lise Arnesen, Arnesen, Anne-Lise, Et mangfoldig mangfoldsbegrep, Oslo, Universitetsforlaget, 211 sider, [2020]; © 2020, 162-182, isbn:9788215035260,
Finnes i elektronisk kompendium.
Book Chapter
De utfordrende barna - handlingskompetent tidlig innsats og systemperspektivet
Hildegunn Fandrem; Pål Roland, Otto Laurits Fuglestad (1939-) (red./redaktør/forfatter), Løge, Inger Kristine; Roland, Pål; Westergård, Elsa, De utfordrende barna - handlingskompetent tidlig innsats og systemperspektivet, Bergen, Fagbokforl, 182 s., cop. 2013, 19-29, isbn:9788245012422,
Finnes i elektronisk kompendium.
Article
Ingen jevnbyrdighet tross gode intensjoner - Vilkår for samarbeid mellom klasselærere og tospråklige lærere
Fjeld, Hilde Sofie ; Spernes, Kari, Universitetsforlaget, 233-243, Norsk pedagogisk tidskrift, 3-04, 2015-08-12, 233-243,
View online
Book Chapter
Hvorfor vil ingen være sammen med Judit?
Otto Laurits Fuglestad, Otto Laurits Fuglestad (1939-) (red./redaktør/forfatter), Løge, Inger Kristine; Roland, Pål; Westergård, Elsa, Hvorfor vil ingen være sammen med Judit?, Bergen, Fagbokforl, 182 s., cop. 2013, 111-126, isbn:9788245012422,
Finnes i elektronisk kompendium.
Book Chapter
Barnehagens brede samfunnsmandat
Anne Greve; Turid Torsby Jansen, Solveig Østrem (1968-) (redaktør/forfatter), Barnehagens brede samfunnsmandat, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 202 s., 2018, 31-46, isbn:978-82-02-57045-3,
Finnes i elektronisk kompendium.
Article
Ein likeverdig skule i framtida?
Haug, Peder, Cappelen Damm Akademisk NOASP, 1-14, Nordisk tidsskrift for pedagogikk & kritikk, 2, 2016-10-18, 1-14,
View online
Book
Barn og unge i midten : tverrfaglig og tverretatlig arbeid i barn og unges oppvekst
Baard Johannessen (1958-) (redaktør), Oslo, Gyldendal akademisk, 370 s., 2018, isbn:978-82-05-49818-1,
Book Chapter
Spesialpedagogiske røtter og fagets utvikling
Johnsen, B., Edvard Befring (1936-) (redaktør), Spesialpedagogiske røtter og fagets utvikling, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 715 sider, 2019, 107-131, isbn:978-82-02-59205-9,
Article
Capturing students' needs through collaboration - exploring challenges experienced by Norwegian educational-psychological advisers
Kolnes, Joachim ; Midthassel, Unni Vere, Chichester, Routledge, 386-400, European journal of special needs education, 3, 37, 2022-05-04, 386-400,
View online
Book Chapter
Spesialpedagogikkens rolle i et utdanningspolitisk perspektiv
Mjøs, M., Lied, S. I., & Flaten, K., Bente I. Borthne Hvidsten (1968-) (redaktør/forfatter), Høgskulen på Vestlandet (annet), Spesialpedagogikkens rolle i et utdanningspolitisk perspektiv, Bergen, Fagbokforlaget, 295 sider, [2020], 11-30, isbn:978-82-450-3453-0,
Finnes i elektronisk kompendium.
Book
Den ene dagen : ungdomsskoler som bruker smågruppebaserte deltidstiltak for elever som viser lav skolemotivasjon og probelematferd : aktørenes begrunnelser og opplevelser. En kasusstudie [elektronisk ressurs]
Jahnsen, Hanne, Svein Erik Nergaard (1954-), Lillegården kompetansesenter, 2009,
Kapittel 5
Book
Inkluderende fellesskap for barn og unge
Thomas Nordahl (1958-) (forfatter/prosjektleder), Nordahl, Thomas, Bergen, Fagbokforl, 2018, isbn:978-82-450-2373-2,
Kapittel 5
Book Chapter
Spesialpedagogiske kompetanseløft og pionerinnsatser i historisk lys
Simonsen, E. & Befring, E., Edvard Befring (1936-) (redaktør), Spesialpedagogiske kompetanseløft og pionerinnsatser i historisk lys, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 715 sider, 2019, 132-150, isbn:978-82-02-59205-9,
Book Chapter
Skole for en mangfoldig elevgruppe
Skogen, K., Edvard Befring (1936-) (redaktør), Skole for en mangfoldig elevgruppe, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 715 sider, 2019, 662-679, isbn:978-82-02-59205-9,
Book Chapter
Videregående opplæring for ungdom med spesielle behov
Tangen, R., Edvard Befring (1936-) (redaktør), Videregående opplæring for ungdom med spesielle behov, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 715 sider, 2019, 643-661, isbn:978-82-02-59205-9,
Book Chapter
Prestasjonspresset - et individuelt eller kollektivt ansvar?
Uthus, M., Fikse, Camilla, Audun Myskja (1953-) (redaktør), Prestasjonspresset - et individuelt eller kollektivt ansvar?, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 219 sider, [2020], 23-47, isbn:9788202651077,
Article
Barns deltakelse og tidlig innsats: et pedagogisk bidrag til forståelse av tidlig innsats i norske barnehager
Stine Vik, Høgskolen i Oslo og Akershus, Nordisk barnehageforskning, 8, 2014-11-01,
View online
Book Chapter
Barnehagen som velferdsordning, pedagogisk virksomhet og møtested
Østrem, S., Solveig Østrem (1968-) (redaktør/forfatter), Barnehagen som velferdsordning, pedagogisk virksomhet og møtested, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 202 s., 2018, 11-30, isbn:978-82-02-57045-3,
Article
Barnehagepersonalets refleksjoner om vilkår for deltakelse for barn med cochleaimplantat.
Siv Hillesøy & Stein Erik Ohna, Spesialpedagogikk, 79/7, 2014, 47-59,
View online
Article
I spesialpedagogikkens grenseland
Ivar Morken & Monica Dalen, Spesialpedagogikk, 2, 2015, 26-31,
View online
Article
Den fleirsoråklege eleven i individuell opplæringsplan
Anne-Kari Remøy & Peder Haug, Spesialpedagogikk, 84/1, 2020, 57-70,
View online
Article
Partnerskap - en arena for felles læring og kunnskapsutvikling?
Kåre Andreas Folkvord (1966-) (forfatter), Norsk pedagogisk tidsskrift (trykt utg.), Årg. 105, nr. 2 (2021), 2021, Side 199-213,
View online
Article
Den lange veien mot en inkluderende skole
Sølvi Lillejord (forfatter), 84-86, Bedre skole (trykt utg.), Nr. 1 (2015), 2015, 84-86,
Book Chapter
Tidlig innsats i en skole for alle
Bjørnsrud, Halvor & Nilsen Sven, Halvor Bjørnsrud (1950-) (redaktør/forfatter av forord/bidragsyter), Tidlig innsats i en skole for alle, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 345 sider, 2022, 17-41, isbn:978-82-02-76245-2,
Book Chapter
Forebygging - tidlig innsats for barns beste
Befring, Edvard, Halvor Bjørnsrud (1950-) (redaktør/forfatter av forord/bidragsyter), Forebygging - tidlig innsats for barns beste, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 345 sider, 2022, 42-65, isbn:978-82-02-76245-2,
Book Chapter
Tidlig innsats gjennom spesialundervisningens tiltakskjede
Nilsen, Sven & Herlofsen, Camilla, Halvor Bjørnsrud (1950-) (redaktør/forfatter av forord/bidragsyter), Tidlig innsats gjennom spesialundervisningens tiltakskjede, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 345 sider, 2022, 89-112, isbn:978-82-02-76245-2,
Book Chapter
Lærerrollen i profesjonsfellesskap for tidlig innsats
Bjørnsrud, Halvor; Nilsen, Sven & Stenshorne, Elisabeth, Halvor Bjørnsrud (1950-) (redaktør/forfatter av forord/bidragsyter), Lærerrollen i profesjonsfellesskap for tidlig innsats, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 345 sider, 2022, 131-156, isbn:978-82-02-76245-2,
Book Chapter
Skoleledelse, tilpasset opplæring og tidlig innsats
Lillejord, Sølvi, Halvor Bjørnsrud (1950-) (redaktør/forfatter av forord/bidragsyter), Skoleledelse, tilpasset opplæring og tidlig innsats, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 345 sider, 2022, 159-183, isbn:978-82-02-76245-2,
Book Chapter
SUKIP-prosjektet og aktuelle utdanningspolitiske føringer
Mjøs, Marit & Øen, Kristian, SUKIP-prosjektet og aktuelle utdanningspolitiske føringer, Cappelen Damm Akademisk/NOASP (Nordic Open Access Scholarly Publishing), 2023, 23-45,
View online
Book
Spesialundervisning : veileder til opplæringsloven om spesialpedagogisk hjelp og spesialundervisning
Norge Utdanningsdirektoratet, [Oslo], Utdanningsdirektoratet, 91 s., 2009,
Book Chapter
Tidlig innsats og barnehagen som forebyggingsarena
Vik, S., Solveig Østrem (1968-) (redaktør/forfatter), Tidlig innsats og barnehagen som forebyggingsarena, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 202 s., 2018, 143-156, isbn:978-82-02-57045-3,
Book Chapter
Spesialpedagogisk arbeid i barnehagen
Åmot, I & Ytterhus, B., Edvard Befring (1936-) (redaktør), Spesialpedagogisk arbeid i barnehagen, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 715 sider, 2019, 589-611, isbn:978-82-02-59205-9,
Book
Laget rundt barnet. : samarbeid til barnets beste
Hjelmbrekke, Herlaug, Oslo, Universitetsforlaget, 173 sider, [2020]; © 2020, isbn:9788215037431,
Book
Grevlingdager
Dahle, Gro, Kaia Dahle Nyhus (1990-) (illustratør), Oslo, Cappelen Damm, 41 unummererte sider, [2019], isbn:9788202639884,
Book
Lars er lol
Iben Akerlie, Oslo, Aschehoug, 2016, isbn:820326204X,
View online
Book
Jeg vil leve
Goksøyr, Marte Wexelsen, [Oslo], Oktober, 139 s., 2012, isbn:9788249509256,
Book
Jeg lever et liv som ligner deres : en levnetsbeskrivelse
Grue, Jan, Oslo, Gyldendal, 167 s., 2018, isbn:978-82-05-51557-4,
Book
Tung tids tale : roman
Nilssen, Olaug, Oslo, Samlaget, 155 s., 2017, isbn:978-82-521-9027-4,
Book
Blåveis : min vei ut av volden
Rehman, Shabana, Oslo, Kagge, 173 s., 2010, isbn:9788248909255,
Book
Kjærligheten har sitt eget språk : en mors fortelling
Ørjasæter, Tordis, Oslo, Kagge, 162 s., cop. 2017, isbn:978-82-489-2065-6,