P332 Verdibasert og situasjonsbestemt ledelse

Alle versjoner:
P332 (2025—2026)
P332 (2024—2025)
P332 (2023—2024)

Emnekode: P332

Emnenavn: Verdibasert og situasjonsbestemt ledelse

Undervisningssemester: Vår

Steder: Bergen

Studieår: 2024–2025

Undervisningsspråk: Norsk

Studiepoeng: 15 poeng

Enkeltemne: Nei

Forkunnskapskrav

Opptak på mastergrad i pedagogikk, variant B. Emnet kan også gis som videreutdanning.

Relevans i studieprogrammet

Obligatorisk emne i mastergrad i pedagogikk, variant B.

Innledning

P332 «Verdibasert og situasjonsbestemt ledelse» må sees i sammenheng med P333 «Ledelse av utdanningsinstitusjoner i endring», og sammen danner de et faglig tyngdepunkt for studenter som velger mastergradsvarianten «Pedagogikk med vekt på pedagogisk ledelse».

Gjennom innhold, arbeidsformer og vurdering vil det bli lagt vekt på å styrke studentenes personlige og yrkesetiske kompetanse, og å stimulere dem til å bidra til utviklingen av en skole som søker å ta vare på elevenes, foreldrenes, lærernes og samfunnets interesser, rettigheter, og behov.  

«Forventet læringsutbytte» sikrer at studentene ved slutten av studiet har tilegnet seg høy grad av kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse, men formålet for studiet omfatter dessuten personlig tilegnelse av profesjonsetiske holdninger og kunnskaper. Innholdet og arbeids- og evalueringsformene er valgt med tanke på at studiet skal gi studentene et grunnlag for å identifisere seg med og ta et selvstendig personlig ansvar for de oppgavene og de utfordringene de vil stå overfor som pedagoger.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:

Kunnskap                                               

Studenten

  • Har kunnskap om ulike ledelsesteorier med særlig vekt på verdier og verdibasert ledelse
  • Har kunnskap om grunnlagsspørsmålenes betydning for pedagogisk lederskap
  • Har kunnskap om tolkning og oppfatning av kompleksitet i pedagogiske spørsmål, kommunikasjon og konflikthåndtering
  • Har kunnskap om skjønnets betydning i utøvelse av klokt lederskap
  • Har kunnskap om situasjoners og kontekstens betydning for utøvelse av ledelse
  • Har kunnskap om ledelse i møte med komplekse utfordringer
  • Har kunnskap om utfordringer i etiske dilemmaer, ikke minst i grensefeltet mellom etikk og juss
  • Har kunnskap om menneskesyn, selvforståelse og autentisitet
  • Har kunnskap om pedagogisk credo, lederidentitet og selvutvikling som leder

Ferdighet

Studenten

  • Kan identifisere og reflektere over sterke og svake sider ved seg selv som person og som leder, og arbeide videre med noen utfordringer en stilles overfor som leder
  • Kan reflektere over skjønnsutøvelsens legitimitet og funksjon i spenningen mellom juss, etikk og pedagogikk
  • Kan reflektere over situasjonsbevissthet og beslutningskraft i eget lederskap
  • Kan utvise situasjonsbevissthet i møtet med komplekse utfordringer
  • Kan analysere og reflektere over grunnleggende spørsmål knyttet til verdibasert ledelse
  • Kan planlegge, begrunne og reflektere over hvordan man vil lede arbeidet i en organisasjon og å styrke organisasjonens demokratiske kapasitet.
  • Kan kommunisere og forholde seg til dilemmaer og konflikter som leder på en konstruktiv måte

Generell kompetanse

Studenten

  • Kan utøve profesjonelt skjønn gjennom å anvende faglig og etisk kompetanse i møte med ansatte, barn og ungdom
  • Kan analysere en organisasjons utfordringer, og planlegge nye tiltak
  • Kan identifisere og forholde seg på en reflektert måte til etiske utfordringer i mellommenneskelige relasjoner
  • Kan reflektere over forholdet mellom lærer-/førskolelæreridentitet, og lederidentitet.
  • Kan arbeide systematisk og målrettet med utvikling av barnehage eller skole
  • Kan forholde seg til usikkerhet, motstand og møte konfliktfylte situasjoner på kort og lang sikt

Innhold

I emnet P332 vil sentrale temaområde være:

  • Hovedtrekk i teorier om ledelse
  • Virkelighetsoppfatning og kommunikasjon
  • Utøvelse av profesjonelt skjønn
  • Etikk, juss og verdier
  • Menneskesyn og selvforståelse
  • Klokt lederskap 
  • Situasjonsbestemt ledelse 
  • Å styrke en organisasjons demokratiske kapasitet 
  • Ledelse av mangfold i møte med globale kriser
  • Pedagogisk credo, lederidentitet og autensitet
  • Relasjonsledelse og konflikthåndtering
  • Å videreutvikle seg som leder
  • Ferdighetstrening

Arbeids- og undervisningsformer

Dette er et samlingsbasert emne. Det vil si at studentene møter på to obligatoriske fysiske samlinger i løpet av semesteret, og ellers følger nettbasert undervisning og oppgaver på Canvas. Undervisningen organiseres som obligatoriske samlinger med forelesninger og seminarer, praksisøvelser, drøftende samtaler, og oppgaveskriving. Det legges også opp til at studentene kobles sammen i basisgrupper. 

Arbeidsomfang

Ca.450 timer

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjente før studenten kan framstille seg til eksamen:

1. Obligatorisk fremmøte: Fremmøte på de fysiske 2-dagssamlingene (til sammen 4 dager).

2. Studenten legger opp 200 sider selvvalgt pensum med hovedvekt på verdibasert ledelse i barnehage, skole, eller annen pedagogisk virksomhet knyttet til semesteroppgaven. Faglærer godkjenner selvvalgt litteratur. 

3. Deltakelse på oppgaveseminar i forbindelse med arbeidet med semesteroppgaven.  

Ved fravær opp mot 2 dager, får studenten mulighet å fullføre et alternativt arbeidskrav. Dette må godkjennes av faglærer for å kunne gjøre opp for fravær. Ved fravær på mer enn to dager, må emnet tas på nytt.

Vurderingsuttrykk arbeidskrav

Godkjent / ikke godkjent

Avsluttende vurdering

  • En skriftlig semesteroppgave med hovedvekt på verdibasert ledelse i skole eller barnehage. Omfang 3000 ord.  

og

  • Muntlig eksamen. Dette er en justerende muntlig eksamen basert på semesteroppgaven. Studenten skal presentere sin semesteroppgave på eksamen etterfulgt av en faglig diskusjon med sensorer.

Semesteroppgaven tillegges størst vekt og karaktersettes først. Karakteren på semesteroppgaven blir kunngjort før studenten går opp til muntlig eksamen. Den muntlige eksamenen kan deretter justere karakteren maksimalt ett trinn opp eller ned. Vurderes den muntlige eksamenen isolert sett til ikke bestått, må kandidaten levere ny semesteroppgave og gjennomføre ny muntlig eksamen for å få bestått.

Dersom en student får karakteren F (ikke bestått) på semesteroppgaven eller på muntlig eksamen, må studenten levere inn ny semesteroppgave med ny problemstilling for å få gjennomføre avsluttende vurdering.

Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering

Det blir gitt gradert karakter fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Tillatte hjelpemidler

Semesteroppgave: Alle

Muntlig: Ingen

Eksamensspråk

Norsk, men studenter med annet morsmål kan bruke engelsk i eksamenssvar.

Praksis

Ingen

Evaluering av emnet

Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.

Tilbys som enkeltemne

Nei.

Litteratur og faglige ressurser

Book


Teamledelse i barnehagen
Wenche Aasen (forfatter), Bergen, Fagbokforl, 204, 2018, isbn:9788245023602,
s. 93-141 (48 s.)

Book


Læreren i etikkens motlys : innføring i yrkesetisk tenkning og praksis
Trygve Bergem (1938-), Oslo, Gyldendal akademisk, 223, 2014, isbn:9788205464834,
Kap. 1, 4, 5 og 7 (73 s.)

Book


Klokt lederskap : mellom dyder og dødssynder
Paul Otto Brunstad (1960-), Oslo, Gyldendal akademisk, 278, 2009, isbn:9788205392588,
s. 15-113 og s. 266-270 (102 s.)

Book


Beslutningsvegring : et ledelsesproblem
Paul Otto Brunstad (1960-) (forfatter), Oslo, Gyldendal akademisk, 188, 2017, isbn:9788205502321,
s. 14-105 og s. 159-182 (114 s.)

Book Chapter


"Det har skjedd noe ved skolen vår" : verdibasert lederopplæring og mentorarbeid som bidrag til skoleutvikling
Jan Gilje, "Det har skjedd noe ved skolen vår" : verdibasert lederopplæring og mentorarbeid som bidrag til skoleutvikling, Bergen, Fagbokforl., 237-257, 2007, [237]-257,
s. 237-257 (20 s.)

Book Chapter


Lærerens credo - Hva betyr det i lærerhverdagen?
Jan Gilje (forfatter), Lærerens credo - Hva betyr det i lærerhverdagen?, Oslo, Gyldendal, 2008, isbn:8205380597,
s. 21-38 (17 s.)
View online

Book Chapter


Kan pedagogisk credo-tenkning selvstendiggjøre personen og pedagogen?
Jan. Gilje (forfatter), Kan pedagogisk credo-tenkning selvstendiggjøre personen og pedagogen?, Oslo, Universitetsforl., 23-39, 2015, [23]-39,
s. 23-39 (16 s.)

Book Chapter


Når det pedagogiske ansvaret blir (for) stort : dilemmaer knyttet til utøvelse av lærerrollen
Jan Gilje (forfatter), Når det pedagogiske ansvaret blir (for) stort : dilemmaer knyttet til utøvelse av lærerrollen, 77-91, 2020, [77]-91,
s. 77-91 (14 s.)

Book Chapter


Følelsenes betydning i organisasjoner og ledelse
Lars Glasø (1956-), Følelsenes betydning i organisasjoner og ledelse, Bergen, Fagbokforl., 231-258, 2015, 231-258,
s. 231-258 (23 s.)

Book


Verdibasert ledelse
Rudi Kirkhaug (1948-) (forfatter), Oslo, Universitetsforl, 175, 2018, isbn:9788215031460,
(140 s.)

Book Chapter


Barn, barnefellesskap og fellesskap : en vurdering av hvordan Axel Honneths teori om anerkjennelse har relevans i barnehage og skole
Patrick Kermit (1969-), Barn, barnefellesskap og fellesskap : en vurdering av hvordan Axel Honneths teori om anerkjennelse har relevans i barnehage og skole, Oslo, Universitetsforl., 41-60, 2012, 41-60,
s. 41-60 (19 s.)

Book


Profesjonsetikk i skolen : læreres etiske ansvar
Frøydis Oma Ohnstad (1947-) (forfatter), Oslo, Cappelen Damm akademisk, 170, 2018, isbn:9788202556426,
s. 17-59 og s. 121-153 (74 s.)

Book Chapter


Arbeidsmiljøloven som rettesnor for det psykososiale og organisatoriske arbeidsmiljøet
Pedersen H. og Einarsen S., Ståle Einarsen (1963-) (forfatter), Anders Skogstad (1954-) (redaktør), Arbeidsmiljøloven som rettesnor for det psykososiale og organisatoriske arbeidsmiljøet, Bergen, Fagbokforlaget, 2021, isbn:9788245035124,
s. 392-419 (27 s.)

Book Chapter


Psykologien og mennesket si sjølvfortolkning
Hans Skjervheim, Hans Skjervheim, Psykologien og mennesket si sjølvfortolkning, 186-199, isbn:9788203261336,
s. 186-199 (13 s.)
View online

Book Chapter


Effektiv og ivaretakende ledelse: viktige perspektiver og modeller
Skogstad, A., Ståle Einarsen (1963-) (redaktør), Effektiv og ivaretakende ledelse: viktige perspektiver og modeller, Bergen, Fagbokforl, 398, 2015, isbn:9788245016581,
s. 15-45 (30 s.)

Article


Profesjonsutøvelse mellom profesjonelt ansvar og regnskapsplikt
Solveig Østrem ; Tone Dyrdal Solbrekke, Universitetsforlaget, 194-209, Nordic studies in education, 3, 31, 2011-11-04, 194-209,
s. 194-207 (13 s.)
View online

Book


Utagerende elever : jussen ved bruk av sanksjoner, makt eller tvang
Øystein Stette (1947-) (redaktør), Bergen, Fagbokforlaget, 2021, isbn:9788283722772,
Del 1-3 (50 s.)

Electronic Article


Grunnlagsdokument for arbeid med barnehage-, skolemiljø, mobbing og andre krenkelser.
Utdanningsdirektoratet, 2017,
View online

Book


Den autentiske læreren : bli en god og effektiv lærer - hvis du vil
Per Fibæk Laursen, Finn B Larsen (oversetter), Oslo, Gyldendal akademisk, 182, 2004, isbn:8205338868,
Kap. 2, 3 og 13 (27 s.)

Article


Addressing Complex Challenges through Adaptive Leadership: A Promising Approach to Collaborative Problem Solving
Nelson, Tenneisha ; Squires, Vicki, Journal of Leadership Education, 111-123, Journal of leadership education, 4, 16, 2017-10-01, 111-123,
View online

Article


Demokratiforstaelser og barns demokratiske deltakelse i barnehagen
Pettersvold, Mari, 127-147, Nordic studies in education, 2, 34, 2014, 127-147,
View online

Book Chapter


Enslige unge flyktningers psykososiale utfordringer: behovet for en flyktningkompetent skole
Lutine de Wal Pastoor, Lutine de Wal Pastoor, Enslige unge flyktningers psykososiale utfordringer: behovet for en flyktningkompetent skole, Oslo, Universitetsforlaget, 2016, 200-219,

Article


Educational leading as pedagogical love: the case for refugee education
Wilkinson, Jane ; Kaukko, Mervi, London, Routledge, 70-85, International journal of leadership in education, 1, 23, 2020-01-02, 70-85,
View online

Article


DEMOCRATIC EDUCATIONAL LEADERSHIP AND TEACHING: A New Conceptual Framework
Lowery, Charles L ; Mullen, Carol A, Charlotte, Information Age Publishing, 249-362, Curriculum and teaching dialogue, 1/2, 26, 2024-01-01, 249-362,
View online

Book Chapter


Kommunalsjefer som demokratiske praktikere – i spennet mellom lokale interesser og nasjonale føringer
Vedøy, G; Brunstad, P O;, Larsen, E., Gilje, J., & Haukedal, K. S, Kommunalsjefer som demokratiske praktikere – i spennet mellom lokale interesser og nasjonale føringer, 61-79, isbn:978-82-02-84026-6,
View online

Book


Haldningsdanning i pedagogisk arbeid bakgrunn og metodeprinsipp
Sæther, Jostein, Oslo, Samlaget, 175 sider, 2024, isbn:9788234008054,
View online

Book Chapter


The servant as leader
Greenleaf, Robert K., Greenleaf, Robert K., Larry C Spears (redaktør), The servant as leader, New York, Paulist Press, X, 370 s., 2002, 21-61, isbn:9780809105540; 0809105543,

Article


Vi må gjøre som nordmenn, gå på tur og sånn, integrere oss»: Flyktningforeldres erfaringer med barnehagen
Hilde Hjertager Lund, Cappelen Damm Akademisk NOASP, Nordisk barnehageforskning, 3, 19, 2022-11-01,
View online

Article


Toward a New Leadership Model: To Serve in Responsibility and Love
Foss, B., Nåden, D. Eriksson, K., 43-51, International journal for human caring, 3, 18, 2014-04, 43-51,
View online

Book Chapter


Mellommenneskelige konflikter : årsaker og kommunikasjonsmønstre
Einarsen, Ståle; Sortland, Nils, Mellommenneskelige konflikter : årsaker og kommunikasjonsmønstre, Bergen, Fagbokforl., S. 139-166, 2000, 139-166, isbn:8276744974 9788276744972; 8276744974 9788276744972,

Book Chapter


Skolelederes utvikling av lederidentitet – betydningen av formell lederopplæring og uformell læring
Jan Gilje, Skolelederes utvikling av lederidentitet – betydningen av formell lederopplæring og uformell læring, Oslo, Cappelen Damm forskning, 2024, 147-166, isbn:978-82-02-84026-6,

Article


The theory of caritative leadership applied to education
Näsman, Yvonne, Routledge, 518-529, International journal of leadership in education, 4, 21, 2018-07-04, 518-529,
View online

Article


The Moral Agency of the Educational Leader in Times of National Crisis and Conflict
Doscher, Stephanie Paul ; Normore, Anthony H., 8-31, Journal of school leadership, 1, 18, 2008-01, 8-31,
View online

Article


Situational Leadership, Perception, and the Impact of Power
Hersey, Paul ; Blanchard, Kenneth H. ; Natemeyer, Walter E., Thousand Oaks, CA, Sage Publications, 418-428, Group & organization management, 4, 4, 1979-12, 418-428,
View online

Book Chapter


SSE-based frame of reference: Outlines for a global curriculum - turning existential threats into resources
Saeverot, Herner & Torgersen, Glenn Egil, Herner Sæverot (1966-) (redaktør), SSE-based frame of reference: Outlines for a global curriculum - turning existential threats into resources, London :, Routledge, xxi, 221 sider, 2022, 11-27, isbn:9780367894856; 9781032119755,

Article


The contingency model of leadership effectiveness: Its levels of analysis
Ayman, Roya ; Chemers, Martin M. ; Fiedler, Fred, Elsevier Inc, 147-167, The Leadership quarterly, 2, 6, 1995-06-01, 147-167,
View online

Book


Democracy and leadership : on pragmatism and virtue
Weber, Eric Thomas, Lanham :, Lexington Books, xvi, 313 sider ;, 2015., isbn:9780739151235 (paperback) :,

Article


The New Learning Organisation: PART I – Institutional Reflexivity, High Agility Organising and Learning Leadership
Antonacopoulou, Elena P. ; Moldjord, Christian ; Steiro, Trygve J. ; Stokkeland, Christina, Bradford, Emerald Group Publishing Limited, 304-318, The learning organization, 3, 26, 2019-04-08, 304-318,
View online

Article


Understanding leadership for refugee education: introduction to the special issue
Arar, Khalid ; Ӧrücü, Deniz ; Waite, Duncan, London, Routledge, 1-6, International journal of leadership in education, 1, 23, 2020-01-02, 1-6,
View online

Article


School leadership in times of crisis
Smith, Larry ; Riley, Dan, Abingdon, Taylor & Francis Group, 57-71, School leadership & management, 1, 32, 2012-02-01, 57-71,
View online