P333 Ledelse av utdanningsinstitusjoner i endring

Alle versjoner:
P333 (2025—2026)
P333 (2024—2025)
P333 (2023—2024)

Emnekode: P333

Emnenavn: Ledelse av utdanningsinstitusjoner i endring

Undervisningssemester: Vår

Steder: Bergen

Studieår: 2024–2025

Undervisningsspråk: Norsk

Studiepoeng: 15 poeng

Enkeltemne: Nei

Forkunnskapskrav

Opptak på mastergrad i pedagogikk, variant B. Emnet kan også gis som videreutdanning.

Relevans i studieprogrammet

Obligatorisk emne i mastergrad i pedagogikk, variant B.

Innledning

P333 «Ledelse av utdanningsinstitusjoner i endring» må sees i sammenheng med P332 «Verdibasert ledelse», og sammen danner de et faglig tyngdepunkt for studenter som velger mastergradsvarianten «Pedagogikk med vekt på pedagogisk ledelse».

Gjennom innhold, arbeidsformer og vurdering vil det bli lagt vekt på å styrke studentenes ledelseskompetanse i utdanningsinstitusjoner i kontinuerlig endring. Nasjonale og internasjonale perspektiver på skole og barnehage blir også vektlagt.

«Læringsutbytte» sikrer at studentene ved slutten av studiet har tilegnet seg et visst minimum av kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse, men formålet for studiet omfatter dessuten personlig tilegnelse av profesjonsetiske holdninger og kunnskaper.

Innholdet og arbeids- og evalueringsformene er valgt med tanke på at studiet skal gi studentene et grunnlag for å identifisere seg med og ta et selvstendig personlig ansvar for de oppgavene og de utfordringene de vil stå overfor som pedagoger.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • Har kunnskap om forholdet mellom samfunn og skole, med særlig vekt på demokratisk ledelse, ledelse for sosial rettferdighet og dilemmaer
  • Har kunnskap om hvordan skoler/barnehager kan utvikles i en norsk kontekst med særlig vekt på digitalisering, klimautfordringer, mangfold og økt samfunnsmessig ulikhet
  • Har kunnskap om hvordan internasjonale utdanningspolitiske aktører påvirker det norske utdanningssystemet
  • Har kunnskap om hvordan skole/barnehagekulturer kommer til uttrykk og hvordan denne kan utvikles i en etisk kontekst
  • Har kunnskap om ulike sider ved vurdering og ansvarliggjøring av og i pedagogiske institusjoner
  • Har kunnskap om hvordan skoler/barnehager kan utvikles til å bli lærende organisasjoner som kan styrke profesjonsfellesskapet
  • Har kunnskap om muligheter og utfordringer med mangfold i utdanningsinstitusjoner
  • Har kunnskap om skolen/barnehagen som verdibærer i samfunnet

Ferdigheter

Studenten

  • Kan diskutere norsk utdanningspolitikk i en internasjonal kontekst
  • Kan reflektere rundt hvordan man kan lede en utviklingsprosess og diskutere utfordringer man kan forvente i arbeidet med å planlegge og gjennomføre slike prosesser
  • Kan identifisere og diskutere relevante verdimessige dilemmaer i ledelse og styring av skoler og barnehager
  • Kan reflektere rundt juridiske og etiske problemstillinger som er relevante for framtidens skoler og barnehager
  • Kan utvikle planer og strategier for hvordan en organisasjon kan tilegne seg kunnskap som kontinuerlig prosess
  • Kan reflektere over forholdet mellom det pedagogisk ønskelige og mulighetene økonomiske og politiske rammer gir for utdanningssektoren
  • Kan utvikle en skisse til en plan for pedagogisk organisasjonsutvikling 

Generell kompetanse

Studenten

  • Har oversikt over sentrale internasjonale trender i skoleutvikling
  • Har innsikt i sentrale teorier i verdibasert ledelse, og kan benytte dem i analyser av nasjonal og internasjonal utdanningspolitikk
  • Har oversikt over forholdet mellom vurdering og utvikling innenfor skole/barnehage
  • Har innsikt i utviklingen av styring og ledelse av utdanning og de utfordringer lederen står overfor i et samfunn preget av New Public Management
  • Kan legge til rette for samarbeid mellom skolens- eller barnehagens aktører
  • Kan analysere samfunnsutviklingens konsekvenser for skolen/barnehagen

Innhold

I emnet P333 vil sentrale temaområde være:

  • Framtidens skole og barnehage
  • Verdibaserte teorier for ledelse og styring av skole og barnehage
  • Skolen og barnehagen som organisasjon
  • Organisasjonslæring
  • Internasjonal skole- og barnehageutvikling
  • Styring og ledelse av pedagogisk virksomhet i norsk kontekst
  • Sentrale skole- og barnehagepolitiske føringer
  • Skole- og barnehagekultur

Arbeids- og undervisningsformer

Dette er et samlingsbasert emne. Det vil si at studentene møter på to obligatoriske fysiske samlinger i løpet av semesteret, og ellers følger nettbasert undervisning og oppgaver på Canvas. Undervisningen organiseres som obligatoriske samlinger med forelesninger og seminarer, praksisøvelser, drøftende samtaler, og oppgaveskriving. Det legges også opp til at studentene kobles sammen i basisgrupper.

Arbeidsomfang

Ca.450 timer

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen:

1. Obligatorisk fremmøte: Fremmøte på de fysiske 2-dagssamlingene (til sammen 4 dager). 

2. Deltakelse på to seminarer. 

3. 200 sider selvvalgt forskningsbasert faglitteratur med hovedvekt på ledelse av utviklings- og endringsarbeid i barnehage eller skole som skal inngå i den muntlige presentasjonen. Litteraturen skal godkjennes av faglærer innen en fastsatt frist.

Ved fravær opp mot 2 dager, får studenten mulighet å fullføre et alternativt arbeidskrav. Dette må godkjennes av faglærer for å kunne gjøre opp for fravær.  Ved fravær på mer enn to dager, må emnet tas på nytt.

Vurderingsuttrykk arbeidskrav

Godkjent / ikke godkjent

Avsluttende vurdering

En individuell muntlig presentasjon over et selvvalgt tema med hovedvekt på ledelse av utviklings- og endringsarbeid i skole eller barnehage etterfulgt av en faglig samtale. 

Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering

Eksamen vurderes etter en gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Tillatte hjelpemidler

Presentasjonen skal dokumenteres i et filformat (f.eks. Prezi eller PowerPoint).

Eksamensspråk

Norsk, men studenter med annet morsmål kan bruke engelsk i eksamenssvar.

Praksis

Ingen

Evaluering av emnet

Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.

Tilbys som enkeltemne

Nei.

Litteratur og faglige ressurser

Book


Ledelse av profesjonelle læringsfellesskap i skolen
Marit Aas (1954-) (redaktør), Bergen, Fagbokforlaget, 2021, isbn:9788245035575,

Article


Tillitsbasert styring og ledelse i offentlig sektor i Norge: Mye hørt, men lite sett?
Johnsen, Åge ; Svare, Helge ; Wittrock, Christian, Nordisk Administrativt Tidsskrift, 1, 99, 2022-05-11,
View online

Book


Tillitsreformer og tillitsbasert styring og ledelse
Åge Johnsen (1964-) (redaktør/forfatter av forord/bidragsyter), Bergen, Fagbokforlaget, 280 sider, 2024, isbn:978-82-450-4906-0,

Book Chapter


Barnehagens brede samfunnsmandat
Solveig Østrem (1968-) (redaktør/forfatter); Anne Greve & Turid Thorsby Jansen, Barnehagens brede samfunnsmandat, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 2018, isbn:9788202570453,

Book


Organisasjonskultur
Bang, Henning, Oslo, Universitetsforlaget, 265 sider, [2020], isbn:9788215042930,

Article


Institusjonelt eiermangfold og et likeverdig barnehagetilbud
Anne Sigrid Haugset, Høgskolen i Oslo og Akershus, Nordisk barnehageforskning, 1, 2018-04-01,
View online

Article


Recovering the Lost Métier of Philosophy of Education? Reflections on Educational Thought, Policy and Practice in the UK and Farther Afield
Hogan, Pádraig, Oxford, Blackwell Publishing Ltd, Journal of philosophy of education, 3, 2015-08, 366-381,
View online

Book


Profesjon og organisasjon : en bok for profesjonsutøvere og de som skal lede dem
Eirik J. Irgens (1955-) (forfatter), Bergen, Fagbokforlaget, 2021, isbn:9788245032727,

Book Chapter


Internasjonale aktører som premissgivere for norsk utdanningspolitikk med særlig vekt på OECD
Kjell Arne Røvik (1956-) (redaktør/forfatter av forord/forfatter); Karlsen, G. E., Internasjonale aktører som premissgivere for norsk utdanningspolitikk med særlig vekt på OECD, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 2014, isbn:9788202430153,

Article


Leading education beyond what works
Møller, Jorunn, London, England, SAGE Publications, European educational research journal EERJ, 4, 2017-07, 375-385,
View online

Book Chapter


Reformideer og deres tornefulle vei inn i skolefeltet
Kjell Arne Røvik (1956-) (redaktør/forfatter av forord/forfatter); Røvik, K. A., Reformideer og deres tornefulle vei inn i skolefeltet, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 2014, isbn:9788202430153,

Book Chapter


Translasjon - en alternativ doktrine for implementering
Kjell Arne Røvik (1956-) (redaktør/forfatter av forord/forfatter); Røvik, K. A., Translasjon - en alternativ doktrine for implementering, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 2014, isbn:9788202430153,

Article


The New Learning Organisation: PART I – Institutional Reflexivity, High Agility Organising and Learning Leadership
Antonacopoulou, Elena P. ; Moldjord, Christian ; Steiro, Trygve J. ; Stokkeland, Christina, Bradford, Emerald Group Publishing Limited, 304-318, The learning organization, 3, 26, 2019-04-08, 304-318,
View online

Book Chapter


Partnerships in Education
Furnes, Gila Hammer ; Saeverot, Herner ; Torgersen, Glenn-Egil, If You Are My ‘Development Partner’, Am I Also Yours? – A Study of the Risks of Partnership Between Teacher Education and School, Cham, Springer International Publishing, 213-234, 2022, 213-234, isbn:3030984524,
View online

Article


Authority, power and distributed leadership
Woods, Philip A., London, England, SAGE Publications, 155-160, Management in education, 4, 30, 2016-10, 155-160,
View online

Book Chapter


Pisafisering av norsk skole. En suksesshistorie fra OECD
Kjell Arne Røvik (1956-) (redaktør/forfatter av forord/forfatter); Sjøberg, S., Pisafisering av norsk skole. En suksesshistorie fra OECD, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 2014, isbn:9788202430153,

Article


GREENLEAF'S STYLE OF SERVANT-LEADERSHIP COMPARED TO THE STYLES OF CONTEMPORARY EDUCATIONAL THEORISTS (COVEY, SCHEIN, & BASS)
GABRIELLE, L. McBATH, Nagercoil, iManager Publications, 43-, i-manager's journal on educational psychology, 1, 12, 2018, 43
Kapittel 1
View online

Book Chapter


Digital Samhandling in Education for the Unforeseen Future
Hammer Furnes, Gila ; Saeverot, Herner ; Torgersen, Glenn-Egil ; Furnes, Gila Hammer, Digital Samhandling in Education for the Unforeseen Future, Oslo, Cappelen Damm Akademisk/NOASP (Nordic Open Access Scholarly Publishing), 2018,
View online

Book Chapter


Om planlegging, predikerbarhet og tilfeldighet
Tone Kvernbekk; Tone Kvernbekk, Glenn-Egil Torgersen (1963-) (redaktør), Om planlegging, predikerbarhet og tilfeldighet, Bergen, Fagbokforl, 2015, isbn:9788245017687,

Electronic Article


Desentralisert kompetanseutvikling
Kristian Øen og Jan Gilje, Bedre skole nr. 2,
View online

Book


Leiing av endringsarbeid i skulen
Sigrun K. Ertesvåg (1965-) (forfatter), Oslo, Gyldendal akademisk, 2012, isbn:9788205421554,

Government Document


Meld. St. 21 (2016-2017). Lærelyst – tidlig innsats og kvalitet i skolen
Kunnskapsdepartementet,
View online

Government Document


Meld. St. 6 (2019-2020). Tett på – tidlig innsats og inkluderende fellesskap i barnehage
Kunnskapsdepartementet,
View online

Government Document


Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver
Utdanningsdirektoratet, 2017,
View online

Government Document


Overordnet del – verdier og prinsipper for grunnopplæringen
Regjeringen, 2020,
View online

Book


Politisk-administrative rammer for barnehageledelse
Kjetil Børhaug (1963-), Kari Hoås Moen (1955-), Oslo, Universitetsforlaget, 2020, isbn:9788215021409,

Book Chapter


Øyet som ser. Om den nye læreren som idébærer og fremmed
Kjell Arne Røvik (1956-) (redaktør/forfatter av forord/forfatter); Jakhelln, R., Øyet som ser. Om den nye læreren som idébærer og fremmed, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 2014, isbn:9788202430153,

Book Chapter


Ledelse som masteridé i norsk skole sett i et internasjonalt perspektiv
Kjell Arne Røvik (1956-) (redaktør/forfatter av forord/forfatter); Møller, J., Ledelse som masteridé i norsk skole sett i et internasjonalt perspektiv, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 2014, isbn:9788202430153,

Book


Færre endringer - mer utvikling
Viviane Robinson (forfatter), Synne Victoria Guldahl (1991-) (oversetter), Oslo, Cappelen Damm akademisk, 2018, isbn:9788202580360,

Book


Samhandling, kompetansebygging og ledelse i skole og barnehage
Jan Gilje (redaktør), Oslo, Cappelen Damm forskning, 2024, isbn:9788202855680,
View online

Book Chapter


Masterideer
Kjell Arne Røvik (1956-) (redaktør/forfatter av forord/forfatter); Røvik, K. A. & Pettersen, H. M., Masterideer, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 2014, isbn:9788202430153,

Book Chapter


Utvikling av vurderingskultur i skolen - rektors stemme
Smith, K & Engelsen K. E.; Smith, K. & Engelsen K. E., Bente Aamotsbakken (1948-) (red.), Utvikling av vurderingskultur i skolen - rektors stemme, Oslo, Universitetsforl, 2012, isbn:9788215019420,

Book Chapter


Samhandling og underveislæring i møte med det uforutsette
Trygve J. Steiro og Glenn-Egil Torgersen, Glenn-Egil Torgersen (1963-) (redaktør), Samhandling og underveislæring i møte med det uforutsette, Bergen, Fagbokforl, 2015, isbn:9788245017687,

Book


Ledelse av endringsarbeid i barnehagen
Sigrun K. Ertesvåg (1965-) (forfatter), Oslo, Gyldendal akademisk, 2013, isbn:9788205446809,

Government Document


Kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis
Utdanningsdirektoratet,
View online

Article


Knowledge Regimes and Contradictions in Education Reforms
Aasen, Petter ; Prøitz, Tine Sophie ; Sandberg, Nina, Los Angeles, CA, SAGE Publications, 718-738, Educational policy (Los Altos, Calif.), 5, 28, 2014-09, 718-738,
View online

Book


Å dra i samme retning : et skolesystem som virker
Fullan, Michael, Silje Sandengen (oversetter), Oslo, Kommuneforl, 133 s., 2014, isbn:9788244621847,

Book Chapter


Skolebasert kompetanseutvikling – mulighet til individuell og kollektiv utvikling i en lærende organisasjon?
Skutlaberg, Kristin Belt, Larsen, Eivind ; Gilje, Jan ; Haukedal, Kjersti S ; Lillebø Bjunes, Lina ; Brunstad, Paul Otto ; Garmannslund, Per Einar ; Færøyvik Karlsen, Anne Mette ; Reigstad, Einar ; Reigstad, Ingunn ; Belt Skutlaberg, Kristin ; Vedøy, Gunn, Larsen, Eivind ; Gilje, Jan ; Haukedal, Kjersti S, Skolebasert kompetanseutvikling – mulighet til individuell og kollektiv utvikling i en lærende organisasjon?, Oslo, Cappelen Damm Akademisk/NOASP (Nordic Open Access Scholarly Publishing), 2024, 83-104, isbn:9788202856861,
Kapittel 5 i boken.
View online

Book


The new meaning of educational change : pbk
Fullan, Michael, Routledge, 2016, isbn:9781138641396,
View online

Book


The new meaning of educational change : pbk
Fullan, Michael, Routledge, 2016, isbn:9781138641396,
Chapters 1-6 (pp.3-118), chapter 8 (p.155-170).
View online

Book


Hvordan organisasjoner fungerer
Jacobsen, Dag Ingvar, Thorsvik, Jan, Bergen, Fagbokforlaget, 563 sider, [2019], isbn:9788245025248,

Book


Skolen : organisasjon og ledelse, kunnskap og læring
Irgens, Eirik J., Bergen, Fagbokforl, 375 s., cop. 2016, isbn:978-82-450-1608-6,

Article


Bringing professional responsibility back in
Solbrekke, Tone Dyrdal ; Englund, Tomas, Abingdon, Routledge, 847-861, Studies in higher education (Dorchester-on-Thames), 7, 36, 2011-11-01, 847-861,
View online

Dissertation


At the Frontline: Enabling Teams to Adapt to Uncertainty and Ambiguity
Stålsett, Kenneth, NTNU, 2017,
View online

Book


Team i skolen
Hjertø, Kjell Brynjulf, Zachariassen, Tom; Andersen, Marit Skei, Bergen, Fagbokforlaget, 151 sider, [2021], isbn:9788245033014,