VUPEDVEI1-M1 Veiledning og ulike veiledningstradisjoner

Alle versjoner:
VUPEDVEI1-M1 (2025—2026)
VUPEDVEI1-M1 (2024—2025)
VUPEDVEI1-M1 (2023—2024)
VUPEDVEI1-M1 (2022—2023)
VUPEDVEI1-M1 (2021—2022)
VUPEDVEI1-M1 (2020—2021)
VUPEDVEI1-M1 (2019—2020)
VUPEDVEI1-M1 (2018—2019)
VUPEDVEI1-M1 (2017—2018)

Emnekode: VUPEDVEI1-M1

Emnenavn: Veiledning og ulike veiledningstradisjoner

Undervisningssemester: Oppstart høst, undervisning over to semestre

Steder: Bergen

Studieår: 2024–2025

Undervisningsspråk: Norsk

Studiepoeng: 15 poeng

Enkeltemne: Ja

Opptak: Søk opptak på lokal søknadsweb

Forkunnskapskrav

Kvalifiseringskrav for opptak på modul 1 er:

  • godkjent lærerutdanning eller annet yrke med minimum tre års høyskole eller universitetsutdanning som grunnlag
  • minimum tre års relevant yrkespraksis
  • studentene arbeider/skal arbeide med veiledning

NLA kan etter skjønnsmessig vurdering gi unntak fra kravene.

Relevans i studieprogrammet

Obligatorisk emne i studieprogrammet Pedagogisk veiledning 1.

Innledning

Studiet tar sikte på å kvalifisere yrkesutøvere til oppgaver som veileder i ulike pedagogiske sammenhenger. Målgruppen er lærere, barnehagelærere og andre som ønsker å kvalifisere seg for veiledningsoppgaver i en yrkeskontekst. Utdanningen legger vekt på å utdanne veiledere som kan gi systematisk og kvalifisert veiledning som bidrar til den veilededes egen profesjonsutvikling i ulike yrkessammenhenger.

Modul 1 undervises over to semester.

Læringsutbytte

Etter å ha fullført modul 1, Veiledning og ulike veiledningstradisjoner, har studenten oppnådd kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse i veiledning. Dette er:

Kunnskap

Studenten

  •  har kunnskap om veisøkerrollen og om veilederrollen
  •  har kunnskap om ulike veiledningstradisjoner og om ulike kontekster veiledning foregår innenfor
  •  har kunnskap om etiske perspektiv i veiledningsarbeidet
  •  har kunnskap om kommunikasjon og samspillsprosesser
  •  har kunnskap om profesjonell utvikling i yrket og utfordringer knyttet til overgangen fra utdanning til yrket

Ferdigheter 

Studenten

  • kan planlegge, begrunne og gjennomføre veiledning
  • kan analysere og reflekter over veiledning, kommunikasjonsprosesser og læringsprosesser

Generell kompetanse 

Studenten

  •  har gode kommunikasjonsferdigheter i veiledning
  •  viser etisk refleksjon og evne til vurdering i veiledningssamtalen
  •  kan legge til rette god veiledning i ulike kontekster
  •  har innsikt i hvordan veiledning kan bidra til profesjonell utvikling

Innhold

Det er grunnleggende viktig å skape helhet og sammenheng i studiet ved å knytte sammen teori og praksis. Deltakerne skal både ha kjennskap til ulike teorier knyttet til veiledning, og øves opp i å se sammenhenger mellom teoretisk kunnskap og egne praksiserfaringer som veileder.

Gjennom teoriervervelse og praktiske øvelser skal studentene i modul 1 få bevissthet om hva veiledning er, og hvordan veiledning tar form i møte med mennesker i ulike situasjoner. Modulen vil gi en innføring i ulike veiledningstradisjoner med vekt på individuell veiledning, og rollene som veileder og veisøker.

Studiet vektlegger å utvikle en analytisk og kritisk holdning til eget arbeid som veileder. Det er et mål at studenten får grunnleggende bevissthet om veileders oppgaver, samt utvikle bevissthet om etiske perspektiver i veiledningen.

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet har obligatoriske samlinger. På samlingene vektlegges undervisning, studentaktive læringsformer og erfaringsutveksling. Studentene vil bli delt inn i faste grupper (basisgrupper) som arbeider sammen mellom samlingene. Omfang 20 timer. Faglærer veileder arbeidet i basisgruppene.

NLA Høgskolen bruker den elektroniske læringsplattformen Canvas. Kontakten mellom samlingene vil foregå her, både studentene imellom og mellom fagveileder og student. Etter samlingene i basisgruppen skal det sendes referat til fagansvarlig.

Arbeidsomfang

Ca.450 timer.

Arbeidskrav

Alle arbeidskrav må være godkjent før studenten kan gå opp til avsluttende vurdering.

  • Oppmøte på undervisningssamlingene og i basisgruppen
  • En reflekterende tekst om grunnleggende elementer, holdninger og verdier i veiledning. Omfang 2000 ord.  Oversikt over selvvalgt pensum skal legges ved besvarelsen som separat vedlegg
  • Gruppeframføring av selvvalgt fordypningstema

Vurderingsuttrykk arbeidskrav

Godkjent / Ikke godkjent.

Avsluttende vurdering

  • Studenten får utlevert et veiledningsgrunnlag med 20 minutt forberedelsestid. 
  • Invidividuell muntlig eksamen med varighet 20 minutter

Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering

Muntlig eksamen vurderes med gradert karakter A til F, der F er ikke bestått.

Tillatte hjelpemidler

Info gis i forkant av eksamen.

Eksamensspråk

Norsk.

Progresjonskrav

Pedagogisk veiledning I, modul 1 må være gjennomført for å fortsette på modul 2.

Praksis

Ingen.

Evaluering av emnet

Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.

Tilbys som enkeltemne

Ja

Litteratur og faglige ressurser

Book


Mellom ordene : kommunikasjon i profesjonell praksis
Jensen, Per, Ulleberg, Inger, Oslo, Gyldendal, 438 s., 2019, isbn:978-82-05-51353-2,
Kapittel 4-11, 13 og 18

Book


Veiledning og praktisk yrkesteori
Lauvås, Per, Handal, Gunnar, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 378 s., 2014, isbn:9788202411176,
Kapittel 1, 5-8, 10-11

Book


I veiledningens landskap : innføring i veiledning og rådgivning
Skagen, Kaare, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 184 s., 2013, isbn:9788202405397,
Kapittel 1-3, 5-6 og 8

Book


Veiledning mer enn ord ...
Tveiten, Sidsel, Bergen, Fagbokforlaget, 306 sider, 2024, isbn:9788245049039,
DEL 1

Book


Mellom oss : trening i kommunikasjon i gestaltperspektiv
Kokkersvold, Erling, Heidi Mjelve (1953-), Oslo, Gyldendal akademisk, 151 s., 2003, isbn:8205304378; 9788205304376,
Kapittel 3

Book


Veiledning under nye vilkår : skapende prosesser i møtet mellom veileder og veisøker
Thorbjørn J Karlsen (1949-) (red.), Oslo, Gyldendal akademisk, 237 s., 2011, isbn:9788205415355,
Kapittel 3

Book


Veiledning som redskap i profesjonell utvikling : om yrkesfaglig veiledning for lærere
Østrem, Sissel, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 236 s., 2015, isbn:9788202482435,
Kapittel 3 og 5-9

Book Extract


Det vurderende øyet : observasjon, vurdering og utvikling i pedagogisk praksis
Bjørndal, Cato R.P., Oslo, Gyldendal akademisk, 167 s., 2017, 33-64, isbn:9788205500594,
Kapittel 2

Book Extract


Det vurderende øyet : observasjon, vurdering og utvikling i pedagogisk praksis
Bjørndal, Cato R.P., Oslo, Gyldendal akademisk, 167 s., 2017, 155-160, isbn:9788205500594,
Kapittel 8

Book Extract


Profesjonsveiledning : fra praktisk virksomhet til teoretisk felt
Bjerkholt, Eva, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 250 s., 2017, 174-196, isbn:978-82-02-48288-6,
Kapittel 11

Book Extract


Profesjonsveiledning : fra praktisk virksomhet til teoretisk felt
Bjerkholt, Eva, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 250 s., 2017, 216-224, isbn:978-82-02-48288-6,
Kapittel 14

Book Extract


Hva er god veiledning? : en forskningsbasert innføringsbok om veiledning av nye lærere
Lejonberg, Eli, Føinum, Merete, Bergen, Fagbokforl, 200 s., 2018, 11-26, isbn:978-82-450-2470-8,
Kapittel 1

Book


Systemisk veiledning i profesjonell praksis
Ulleberg, Inger, Jensen, Per, Bergen, Fagbokforl, 223 s., cop. 2017, isbn:978-82-450-2270-4,

Book Chapter


Veiledningsprosessen - som møteplassmellom student og veileder
Gunnvi Sæle Jokstad, Anne Karin Rudjord Unneland (redaktør), Veiledningsprosessen - som møteplassmellom student og veileder, Oslo, Universitetsforlaget, 217 sider, 2024, 85-99, isbn:9788215069227,
Kap. 5
View online