Utdanning, marginalisering og verdier (EMV) – Å fremme sosialt ansvar gjennom pedagogisk danning
Ledet av professor Solveig M. Reindal arbeider forskergruppen EMV for å forene sosialt ansvar og menneskelig danning. Innenfor et kristen-humanistisk verdigrunnlag undersøker vi hvordan utdanning kan bidra aktivt til å bygge et mer rettferdig, inkluderende og reflektert samfunn. Vi forstår danning ikke bare som tilegnelse av kunnskap, men som en helhetlig prosess der både elever og lærere utvikler karakter, etisk dømmekraft og samfunnsansvar.
%20%E2%80%93%20%C3%85%20fremme%20sosialt%20ansvar%20gjennom%20pedagogisk%20danning/_/image/bd4186d1-5604-44a4-9e97-7dc6ec6e44fa:0d78a6b4da1a8bc8e93fb6a4bc776bba0359c3a5/block-650-550/Solveig%20Reindal_2024_kvadratisk.jpg)
Vårt kjerneengasjement: Ansvar for de marginaliserte
Vi fokuserer på:
- Inkluderende utdanning: Utvikle teorier og praksiser som sikrer at skoler og barnehager er steder der alle barn hører til.
- Traumebevisst pedagogikk: Forstå og håndtere konsekvensene av fordrivelse og kriser for læring (f.eks. ukrainske flyktningskoler).
- Global utdanningsrettferdighet: Samarbeid med institusjoner i Rwanda, Albania og Kosovo for å styrke lærerutdanning og støtte skjøre utdanningssystemer.
Viktige forskningsprosjekter som handlinger av sosialt ansvar
%20%E2%80%93%20%C3%85%20fremme%20sosialt%20ansvar%20gjennom%20pedagogisk%20danning/_/image/8fc0d5bc-ab35-4aa0-8164-0fd67dad2ee2:c1416789db6a234d710e81a3e9a688e150d63572/block-800-600/return-prodigal-son.jpg)
Et sentralt initiativ som konkret gjenspeiler vårt fokus på danning, er prosjektet “Oppbyggelige Eksempler”. Denne pågående kunst- og utdanningsdatabasen gir lærere og voksne en kuratert samling av filmer, bilder, litteratur og musikk, som fungerer som en konkret ressurs i pedagogisk arbeid. Målet er å bygge et arkiv av materiale som stimulerer til refleksjon rundt sosialt ansvar og danning. Gjennom å arbeide med disse kunstneriske uttrykkene får lærere et verktøy til å skape meningsfulle samtaler om verdier, etikk og vårt kollektive ansvar for den oppvoksende generasjon – og på denne måten gjøre danning til en levende prosess i ulike utdanningskontekster.
Databasen er offentlig tilgjengelig på: https://oppbyggeligeeksempler.no
Teoretiske grunnlag: Danning gjennom kritisk dialog
Forskningen vår bygger på en dyp forankring i filosofiske tradisjoner, fra Kierkegaards eksistensialisme til kritisk teori. Dette sikrer at vårt arbeid med danning ikke blir forenklet, men innebærer kritisk selvrefleksjon og utfordring av etablerte antakelser. Dette kommer blant annet til uttrykk i våre publikasjonsprosjekter, som det kommende spesialnummeret “Søren Kierkegaard as educator in a post-secular age” og antologien “Social Responsibility, Virtue and Character Formation in a Diverse World.”
Konklusjon: Et fellesskap for ansvarlig praksis
Med 21 medlemmer – inkludert 6 professorer og 6 doktorgradskandidater – fungerer EMV som et fellesskap viet både til forskning og praktisk realisering av sosialt ansvar. Gjennom sterke nasjonale og internasjonale nettverk, praksisnære prosjekter og forskningspublikasjoner på høyt nivå, søker vi å bidra til å forme læringsmiljøer som fremmer menneskeverd, mangfold og det felles gode.
