Språk, tekst og matematikk
Emnekode:
BLU-STM-DEmnenavn:
Språk, tekst og matematikkUndervisningssemester:
HøstSteder:
OsloStudieår:
2025 — 2026Undervisningsspråk:
NorskStudiepoeng:
25 Studiepoeng
Følgende arbeidskrav skal bedømmes til godkjent/ikke godkjent og må være godkjente før studenten kan framstille seg for avsluttende muntlig vurdering:
- Deltakelse i obligatoriske læringsaktiviteter (forelesninger, seminar, individuelle og gruppebaserte læringsaktiviteter og profesjonssamtalen)
- Tre oppgaver i kunnskapsområdets fagstoff, formulert av faglærerne
- Deltakelse i pbl-arbeid, inkludert muntlig presentasjon og litteraturliste over selvvalgt pensum
Til hvert arbeidskrav blir det gjort rede for omfang, presentasjonsform, vurderingskriterier og målform.
Ved ikke godkjent arbeidskrav gis det to nye forsøk i samme semester.
Kunnskapsområdet organiseres etter de tre hovedemnene, med undervisningen fordelt på tverrfaglige moduler tilsvarende emnets tre innholdsbolker. De behandles både enfaglig, flerfaglig og tverrfaglig i forelesninger og seminarer. Studentaktive læringsformer vektlegges, og gjennom individuelle og gruppebaserte læringsaktiviter, som PBL, skal studentene utvikle forståelse for sammenhengen mellom fag, fagdidaktikk og profesjonsutøvelse.
Egen språkutvikling står også i fokus, og studenten får veiledning på både muntlig formidlingsevne og skriftlig formuleringsevne i begge målformer. Målformene er sidestilte.
Den avsluttende vurderingen består av tre hovedbestanddeler:
- En praksisperiode. Vurderingskriteriene tar utgangspunkt i kunnskapsområdets læringsutbyttebeskrivelser.
- En muntlig eksamen (15 min.)
- En tre dagers individuell hjemmeeksamen (1500 ord +/- 10 %, målform oppgis)
Muntlig og skriftlig eksamen vektes likt.
Kunnskapsområdets innhold sorterer under følgende tre hovedemner:
Barnehagen som læringsmiljø og danningsarena
- Språk, tekst og matematikk sett i lys av gjeldende rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver
- Språkutvikling og flerspråklig utvikling
- Barnelitterære sjangre
- Dialogisk høytlesing
- Problemløsingskompetanse og matematisk begrepsutvikling
- Antall, rom og form
Barnehagen som språk - og matematikkstimulerende miljø
- Barnehagelæreren som tilrettelegger, veileder, rollemodell, litteraturformidler, samtalepartner, fagperson og leder
- Leken og det fysiske miljøets betydning for språk- og matematikkutforsking og utvikling
- Barns væremåter og omsorgs-, leke- og læringsbehov
- Språklig og kulturelt mangfold som ressurs
- Holdningsskapende arbeid til språk og matematikk
- Profesjonsfaglig digital kompetanse
Barnehagen som del av utdanningsløpet
- Sammenhengen mellom barnehagen og skolen
- Overgangen fra barnehage til skole
- Barnehagens samarbeidspartnere
- Kartlegging og oppfølging av barns språk- og matematikkutvikling og barnehagens lek-og læringsmiljø
- Forebygging av lese- og skrivevansker
Kunnskapsområdet tematiserer barns språklige, begrepsmessige, matematiske og tekstkulturelle utvikling. Disse utviklingsområdene er viktige for barns lek og læring og er avgjørende for at barn kan utvikle relasjoner til andre mennesker og fungere sosialt i et flerspråklig og flerkulturelt samfunn. Innholdet i kunnskapsområdet dreier seg om barns språk og språkutvikling, barnelitteratur og mediekultur og barns matematiske meningsskaping, kreative undring og problemløsing. Kunnskapsområdet fokuserer på barnehagelærerens rolle og ansvar for å gi alle barn, fra de yngste til de eldste og barn med ulike behov, varierte erfaringer med tilpassede språklige, litterære og matematiske aktiviteter. Kunnskapsområdet belyser temaer knyttet til sammenhengen mellom barnehage og skole og overgangen fra barnehage til skole.
Kunnskapsområdet kombinerer teoretisk og praksisnær kunnskap om språk- og matematikkutvikling med kartlegging og vurdering. Kunnskapsområdet legger vekt på at barnehagelæreren forholder seg aktivt til lærings- og danningspotensialet i de språklige og matematiske praksisene som finnes i barns lek og utforskning.
Kunnskapsbasen bygger i hovedsak på fagene norsk, matematikk og pedagogikk. Undervisningen skal tydeliggjøre en barnehagepedagogisk tilnærming og fagdidaktisk forsking knyttet til kunnskapsområdet, der praksis inngår som en integrert del.
I dette kunnskapsområdet skal studentene tilegne seg følgende kunnskaper,
ferdigheter og generelle kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om barns muntlige og skriftlige språk og språkutvikling, også i flerspråklige og flerkulturelle perspektiv
- har kunnskap om barns matematiske begrepsutvikling, problemløsningskompetanse og utforsking av antall, rom og form
- har kunnskap om leken, samtalen, hverdagsaktivitetene og teksters betydning for språk- og matematikkutvikling og -utforsking
- har kunnskap om betydningen av å utvikle positive holdninger til matematikk, språk og språkmangfold
- har kunnskap om matematikk som verktøy for systematisk utforsking og tenking, og matematiske områder som er relevante for barn, særlig antall, rom og form
- har kunnskap om skjønnlitteratur og sakprosa for barn, sjangrer fra muntlige fortellertradisjoner, inkludert den samiske, og moderne tekst- og mediekulturer
- har kunnskap om barns væremåter og omsorgs-, leke- og læringsbehov, samt oppfølgingsbehov, særlig knyttet til overgangen barnehage/skole
- har kunnskap om samarbeid med skole og hjem for å sikre en best mulig overgang fra barnehage til skole
- kjenner til nasjonalt og internasjonalt forsknings- og utviklingsarbeid med relevans for barnehagelærerprofesjonen og kunnskapsområdets innhold
Ferdigheter
Studenten
- kan organisere et inkluderende og stimulerende leke- og læringsmiljø for matematisk og språklig utforsking
- kan observere, legge til rette for, kartlegge og følge opp barns språk- og matematikkutvikling i lys av barnehagens pedagogiske virksomhet
- er en bevisst språklig rollemodell og en samtalepartner som fremmer barnas utvikling, læring og danning i arbeid med språk, tekst og matematikk
- kan veilede og inspirere barn når de utforsker muntlige og skriftlige sjangre, matematiske problem, symboler og sammenhenger
- kan formidle tekster slik at de blir en kilde til estetiske opplevelser, læring og danning
- kan tilrettelegge allsidige aktiviteter som fremmer sammenheng mellom barnehage og skole
- har profesjonsfaglig digital kompetanse, og kan benytte denne i arbeid med språk, tekst og matematikk i barnehagen
Generell kompetanse
Studenten
- kan lede, veilede, dokumentere og evaluere et variert, inkluderende og stimulerende arbeid med språk, tekst og matematikk, med utgangspunkt i gjeldende rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver
- er bevisst det språklige, litterære og matematiske lekemiljøets betydning for arbeid med danning, demokrati og likestilling
- kan gi relevante bidrag til samtidens barnehagefaglige diskusjoner knyttet til språk, tekst og matematikk, samt kommunisere og drøfte kritisk etiske og faglig-pedagogiske problemstillinger med personalet, foresatte og eksterne samarbeidspartnere, og framstår som en tydelig leder og fagperson i disse relasjonene
- mestrer norsk muntlig og skriftlig (bokmål og nynorsk) og kan bruke språket kvalifisert i profesjonssammenheng
Det benyttes graderte karakterer etter en skala med fem trinn fra A til E for bestått, og F for ikke bestått, med A som beste karakter. Både muntlig og skriftlig eksamen må vurderes til minst karakteren E for at studenten skal bestå kunnskapsområdet.
Praksis vurderes til bestått / ikke bestått.
Barns språkutvikling : muntlig og skriftlig
Høigård, Anne, Oslo, Universitetsforlaget, 59 sider, [2019], isbn:9788215034867,
S. 187-250 Book
Samiske stemmer i barnehagen
Unni Jernberg (1950-) (redaktør), Oslo, Cappelen Damm akademisk, 2021, isbn:9788202664619,
Pensum er kap. 1-3 + 11-13.
WebsiteMorsmålsaktiviserende læring
Espen Egeberg,
View online
Book
Barnelitteratur : sjangrar og teksttypar
Anne-Stefi Teigland (1962-) (forfatter), Teigland, Anne-Stefi; Birkeland, Tone; Risa, Gunvor, Oslo, Cappelen Damm, 232 sider, 2025, isbn:978-82-02-85666-3, Book Chapter
Frå barnehage til skole
Høigård, Anne, Hilde Traavik (1949-) (red.), Frå barnehage til skole, Oslo, Universitetsforl, 279 s., cop. 2013, 15-37, isbn:9788215021041, Book
Språk i barnehagen : mye mer enn bare prat : en veileder om språkstimulering, dokumentasjon og vurdering av språk , språktilegnelse [elektronisk ressurs]
Oslo, Utdanningsdirektoratet, 61 s., 2013,
View online
Book
De yngste som lesere : litteraturen og leken
Alfheim, Ingvild, Fodstad, Cecilie D., Oslo, Universitetsforlaget, 110 sider, [2023]; © 2023, isbn:978-82-15-06572-4,
Kapittel 8 (s. 95-104) er kjernepensum og finnes i kompendiet. Kapittel 6 er anbefalt. Book
Leseglede i barnehagen : 10 nøkler til god lesekultur
Hjellup, Line Hansen, Hadland, Sissel, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 90 s., 2022, isbn:9788202761714, Book Chapter
Myldrende miniatyrer. Maksimalisme, mangfold og medskapning.
Fiske, A., Solstad, Trine, Bugge, Ann-Mari, Myldrende miniatyrer. Maksimalisme, mangfold og medskapning., Oslo, Universitetsforlaget, 194 sider, [2023]; © 2023, 127-140, isbn:9788215051888,
Kun s. 127-140. Book Chapter
Mediering av oppdagande skriving i barnehagen
Hofslundsengen, H. C., Eli Bjørhusdal (1972-) (redaktør/forfatter av forord/forfatter), Mediering av oppdagande skriving i barnehagen, Oslo, Samlaget, 240 s., cop. 2017, 151-167, isbn:978-82-521-9409-8,
S. 151-167. Book
Å lære språk i barnehagen : kvaliteter ved barns samhandling med voksne og jevnaldrende som fremmer språklæring
Grøver, Vibeke, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 17 s., 2018, isbn:978-82-02-42220-2,
Kap. 3, s. 55-72. Website
Samisk barnelitteratur – mellom lokal og global kultur.
Hirvonen, V., Norsk barnebokinstitutt, 2014,
View online
Article
Preschool phonological, morphological and semantic skills explain it all: following reading development through a 9‐year period
Lyster, Solveig‐Alma Halaas ; Snowling, Margaret J. ; Hulme, Charles ; Lervåg, Arne Ola, Oxford, Wiley Subscription Services, Inc, 175-188, Journal of research in reading, 1, 44, 2021-02, 175-188,
View online
Pamphlet
Veileder om språklig mangfold i barnehagen
Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring, Oslomet, 2023,
View online
Book
Temahefte om språkmiljø og språkstimulering i barnehagen [elektronisk ressurs]
Høigård, Anne, Ingeborg Mjør (1962-2014), Oslo, Kunnskapsdepartementet, 70 s., 2009,
View online
Book
Samiske stemmer i barnehagen
Unni Jernberg (1950-) (redaktør), Oslo, Cappelen Damm akademisk, 94, 2021, isbn:9788202664619,
Pensum er kap. 1-3 + 11-13.
BookSpråkmøte i barnehagen
Magnhild Selås (1971-) (redaktør), Bergen, Fagbokforlaget, 218 sider, 2024, isbn:978-82-450-4899-5, Book
Matematikk for barnehagelærere
Carlsen, Martin, Wathne, Unni; Blomgren, Gro, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 340 sider, 2024, isbn:978-82-02-79237-4, Book
Matematikkens kjerne
Nakken, Anne Hj., Thiel, Oliver, Bergen, Fagbokforlaget, 136 sider, [2019], isbn:978-82-450-3282-6,
S. 21-54, 125-228 Book
Blant baller og klosser : matematikk for de yngste i barnehagen
Björklund, Camilla, Ingvill Christina Goveia (1974-) (oversetter), [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 21 s., 2012, isbn:9788202390440,
S. 156-177 Book
Den første matematikken : matematikk 3-5 år
Björklund, Camilla, Ingvill Christina Goveia (1974-) (oversetter), [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 20 s., 2014, isbn:9788202434205,
S. 87-107 Book
Matematikk i barnehagen : antall, rom og form
Jahr, Einar, Øgaard, Oddveig, Oslo, SEBU forl, 15 s., 2006, isbn:9788291529240; 8291529248,
S. 23-38 Book
Temahefte om antall, rom og form i barnehagen
Reikerås, Elin Kirsti Lie, Norge Kunnskapsdepartementet, [Oslo], Kunnskapsdepartementet, 18 s., [2008],
S. 32-50
View online
Book Chapter
Utforskande tenking og samtale : filosofiske samtalar om matematiske spørsmål
Skorpen, Leif Bjørn, Utforskande tenking og samtale : filosofiske samtalar om matematiske spørsmål, [Bergen], Caspar, S.43-60, 2012, S.43-60, isbn:9788290898576, Book
Det matematiske barnet
Solem, Ida Heiberg, Reikerås, Elin Kirsti Lie, [Bergen], Caspar forl, 29 s., 2017, isbn:978-82-93598-01-5,
S. 157-186, kap. 6. Article
Undrende samtaler som vei til bokstavforståelse og begrepsutvikling i geometri
Storebø, Kathrin Liselott ; Holmqvist, Karen Langsholt, 2024, Book
Veiledning for barnehagelærere
Birkeland, Åsta, Carson, Nina, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 198 sider, 2022, isbn:978-82-02-70587-9,
s. 54-63 og s. 68-134 Book
Kontakt med barn : innføring i barnehagelærerens arbeid på grunnlag av observasjon
Askland, Leif, Oslo, Gyldendal, 36 sider, 2020, isbn:9788205534544,
S. 82-118 Book
Barns overgang fra barnehage til skole og skolefritidsordning : samarbeid for sammenheng
Hogsnes, Hilde Dehnæs, Bergen, Fagbokforl, 150 s., 2019, isbn:978-82-450-2672-6, Book
Barnehagens fysiske inne- og utemiljø : inspirasjon til lek
Rune Storli (1961-) (redaktør/forfatter av etterskrift/forfatter), Ellen Beate Hansen Sandseter (1972-) (redaktør/forfatter av forord), Oslo, Universitetsforlaget, 227 sider, [2020], isbn:978-82-15-03443-0,
Denne boken må kjøpes eller lånes. Pensum er: Sandseter, E. B. H. (2020) "Prosjektet EnCompetence: Bakgrunn, metode og hovedresultater." (s. 15-35). Sando, O. J. (2020). "Fysisk miljø, trivsel og fysisk aktivitet i barnehagen." (s. 37-46). Moe, A. S. (2020). "Alle skal med – om å skape en varig bevissthet blant personalet rundt det fysiske miljøet og voksenrollen i uterommet." (s. 193-203). Electronic Article
Fra eldst til yngst. Samarbeid og sammenheng mellom barnehage og skole
Kunnskapsdepartementet, 2007,
View online
Book
Framtidens barnehage
Norge Kunnskapsdepartementet, [Oslo], Departementenes servicesenter, 115 s., 24(2012-2013), 2013,
View online
Article
Demokratiforståelser og barns demokratiske deltakelse i barnehagen
Pettersvold, Mari, 127-147, Nordic studies in education, 2, 34, 2014-06-24, 127-147,
View online
Article
Demokratiske samtaler i barnehagen?
Tholin, Kristin Rydjord ; Jansen, Turid Thorsby, Høgskolen i Oslo og Akershus, 103-114, Nordisk barnehageforskning, 2, 4, 2011-08-28, 103-114,
Tilgjengelig på nett. Følg DOI-lenken.
View online
Document
Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver
Kunnskapsdepartementet, Legislation
Lov om barnehager (barnehageloven)
Kunnskapsdepartementet,
View online
Book
Barns språkutvikling : muntlig og skriftlig
Høigård, Anne, Oslo, Universitetsforlaget, 59, [2019], isbn:9788215034867,
Kapittel 8-12 (59 sider) Book
Språkmøte i barnehagen
Bugge, Edith; Neteland, Randi, Bergen, Fagbokforlaget, 218 sider, 2024, isbn:978-82-450-4899-5, Book Chapter
Prinsipper for godt språkarbeid i barnehagen
Margareth Sandvik, Sandvik, Margareth, Prinsipper for godt språkarbeid i barnehagen, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 12 sider, [2021], 13-34, isbn:9788202533939,
Kapittel 1 Book
Barnelitteratur : sjangrar og teksttypar
Anne-Stefi Teigland (1962-) (forfatter), Teigland, Anne-Stefi; Birkeland, Tone; Risa, Gunvor, Oslo, Cappelen Damm, 204 sider, 2025, isbn:978-82-02-85666-3,
S. 13-179 og 207-222
BookLeseglede i barnehagen : 10 nøkler til god lesekultur
Hjellup, Line Hansen, Hadland, Sissel, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 108 sider, 2022, isbn:9788202761714, Book
Samiske stemmer i barnehagen
Unni Jernberg (1950-) (redaktør), Oslo, Cappelen Damm akademisk, 94, 2021, isbn:9788202664619,
Kapittel 1-3 (s. 20-75) og 11-13 (s. 160-199)
ArticlePreschool phonological, morphological and semantic skills explain it all: following reading development through a 9‐year period
Lyster, Solveig‐Alma Halaas ; Snowling, Margaret J. ; Hulme, Charles ; Lervåg, Arne Ola, Oxford, Wiley Subscription Services, Inc, 175-188, Journal of research in reading, 1, 44, 2021-02, 175-188,
View online
Book Chapter
Digital historiefortelling i en travel barnehagehverdag
Haug, Kristin Holte; Jamissen, Grete, Haug, Kristin Holte; Jamissen, Grete, Jamissen, Grete, Digital historiefortelling i en travel barnehagehverdag, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 14 s., 2015, 143-157, isbn:9788202445669,
S. 143-157 Book Chapter
Frå barnehage til skole
Høigård, Anne, Hilde Traavik (1949-) (red.), Frå barnehage til skole, Oslo, Universitetsforl, 279 s., cop. 2013, 15-37, isbn:9788215021041, Book Chapter
Hvilke valg tar barna når de selv velger bøker?
Rostvåg, Åse, Elise Seip Tønnessen (1951-) (red./redaktør/forfatter/forfatter av forord), Hvilke valg tar barna når de selv velger bøker?, Oslo, Universitetsforl, 286 s., cop. 2010, 46-61, isbn:9788215017198, Book Chapter
Mediering av oppdagande skriving i barnehagen
Hofslundsengen, H. C., Eli Bjørhusdal (1972-) (redaktør/forfatter av forord/forfatter), Mediering av oppdagande skriving i barnehagen, Oslo, Samlaget, 240 s., cop. 2017, 151-167, isbn:978-82-521-9409-8, Article
Morsmålsaktiviserende læring
Espen Egeberg (forfatter), 60-71, Spesialpedagogikk (trykt utg.), Årg. 84, nr. 6 (2019), 2019, 60-71,
View online
Book
De yngste som lesere : litteraturen og leken
Ingvild Alfheim og Cecilie Fodstad, Oslo, Universitetsforlaget, 20, 2023, isbn:9788215065724,
Kap. 6 og 8, s. 74-83 og 95-104. Kap. 8 er nedlastbar som kompendiefil. Kap. 6 får vi ikke i kompendium, men boka finnes på biblioteket, og det er også mulig å se kapittelet "Det dyriske, lyriske diktet" under seksjonen Alternativ litteratur nedenfor. Book Chapter
Myldrende miniatyrer. Maksimalisme, mangfold og medskapning
Anna Fiske, Trine Solstad (1961-) (forfatter), Myldrende miniatyrer. Maksimalisme, mangfold og medskapning, Oslo, Universitetsforlaget, 2023, 127-140, isbn:9788215051888, Book
Å lære språk i barnehagen : kvaliteter ved barns samhandling med voksne og jevnaldrende som fremmer språklæring
Vibeke Grøver Aukrust (forfatter), Oslo, Cappelen Damm akademisk, 18, 2019, isbn:9788202627966,
Kap. 3, s. 55-72 Website
Samisk barnelitteratur – mellom lokal og global kultur.
Hirvonen, V., Norsk barnebokinstitutt, 2014,
View online
Book
Matematikkens kjerne
Nakken, Anne Hj., Thiel, Oliver, Bergen, Fagbokforlaget, 136 sider, [2019], isbn:978-82-450-3282-6,
S. 21-54, 125-228 Book
Matematikk for barnehagelærere
Carlsen, Martin, Wathne, Unni; Blomgren, Gro, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 340 sider, 2024, isbn:978-82-02-79237-4,
Kap. 1-9
Book ChapterUndrende samtaler som vei til bokstavforståelse og begrepsutvikling i geometri
Kathrin Liselott Storebø og Karen Langsholt Holmqvist, Undrende samtaler som vei til bokstavforståelse og begrepsutvikling i geometri, Cappelen Damm Akademisk, I skriftkulturens grenseland – tidleg literacy i barnehage, fritid og skule, 2024, 153-181, isbn:9788202843816,
View online
Book Chapter
Matematikk i læreplaner
Björklund, Camilla, Björklund, Camilla, Ingvill Christina Goveia (1974-) (oversetter), Matematikk i læreplaner, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 20 s., 2014, 87-107, isbn:9788202434205,
S. 87-107 Book Chapter
Matematikkinnlæring og problemløsing
Björklund, Camilla, Björklund, Camilla, Ingvill Christina Goveia (1974-) (oversetter), Matematikkinnlæring og problemløsing, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 21 s., 2012, 156-177, isbn:9788202390440,
S. 156-177 Book
Temahefte om antall, rom og form i barnehagen
Reikerås, Elin Kirsti Lie, Norge Kunnskapsdepartementet, [Oslo], Kunnskapsdepartementet, 18 s., [2008],
S. 32-50 Book Chapter
Utforskande tenking og samtale. Filosofiske samtalar om matematiske spørsmål
Skorpen, Leif Bjørn, Utforskande tenking og samtale. Filosofiske samtalar om matematiske spørsmål, [Bergen], Caspar, S.43-60, 2012, 43-60, isbn:9788290898576, Book Chapter
Tjueni, tjueti, tjueelleve. Tall, telling og tallsystemer
Solem, Ida Heiberg; Elin Kirsti Lie Reikerås, Solem, Ida Heiberg; Elin Kirsti Lie Reikerås, Reikerås, Elin Kirsti Lie, Tjueni, tjueti, tjueelleve. Tall, telling og tallsystemer, [Bergen], Caspar forl, 29 s., 2017, 157-186, isbn:978-82-93598-01-5,
S. 157-186 Article
Antallsforståelse uten telling
Choat, Hannah Ruth, Tangenten, 2, 2022, 29-33, Book Chapter
Gruppa
Askland, Leif, Askland, Leif, Gruppa, Oslo, Gyldendal, 36 sider, 2020, 82-137, isbn:9788205534544,
S. 82-118 Electronic Article
Samisk barnekultur – mellom lokal og global kultur
Hirvonen, Vuokko, Norsk barnebokinstitutt, 2014,
View online
Book
Barns overgang fra barnehage til skole og skolefritidsordning. Samarbeid for sammenheng
Hogsnes, Hilde Dehnæs, Bergen, Fagbokforl, 150 s., 2019, isbn:978-82-450-2672-6, Book Chapter
Piaget og Vygotskij
Jahr, Einar; Oddveig Øgaard, Jahr, Einar; Oddveig Øgaard, Øgaard, Oddveig, Piaget og Vygotskij, Oslo, SEBU forl, 15 s., 2006, 23-38, isbn:9788291529240; 8291529248,
S. 23-38 Electronic Article
Fra eldst til yngst. Samarbeid og sammenheng mellom barnehage og skole
Kunnskapsdepartementet, 2007,
View online
Article
Demokratiforståelser og barns demokratiske deltakelse i barnehagen
Pettersvold, Mari, 127-147, Nordic studies in education, 2, 34, 2014-06-24, 127-147,
View online
Article
The Playing Learning Child: Towards a pedagogy of early childhood
Samuelsson, Ingrid Pramling ; Carlsson, Maj Asplund, Routledge, 623-641, Scandinavian journal of educational research, 6, 52, 2008-12-01, 623-641,
View online
Book
Veiledning for barnehagelærere
Birkeland, Åsta, Carson, Nina, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 58 sider, 2022, isbn:978-82-02-70587-9,
Kap 3, 6 og 7, s. 28-40 og 68-111 Article
Demokratiske samtaler i barnehagen?
Tholin, Kristin Rydjord ; Jansen, Turid Thorsby, Høgskolen i Oslo og Akershus, 103-114, Nordisk barnehageforskning, 2, 4, 2011-08-28, 103-114,
View online
Book Chapter
Perspektiver på læring i barnehagen
Alvestad, Marit, Perspektiver på læring i barnehagen, Oslo, Gyldendal akademisk, 16 s., 1, 2013, 98-114, isbn:9788205453807,
s. 98-114 Alvestad: Perspektiver på læring i barnehagen Note
Beskrivelse
Document
Tekstpensum, norsk 2026.docx
Oversikt over barnelitteraturen på pensum
Book Chapter"Røverkjøp" og "bra kjøp": om språk og leseforståelse i et utviklingsperspektiv
Vibeke Aukrust, "Røverkjøp" og "bra kjøp": om språk og leseforståelse i et utviklingsperspektiv, Oslo, Cappelen akademisk forl, 285 s., cop. 2007, 110-127, isbn:9788202261757, Book Chapter
Ordforråd og leseutvikling
Lyster, Solveig-Alma Halaas, Karin Elisabeth Ellefsen (1946-) (oversetter), Ordforråd og leseutvikling, [Oslo], Cappelen akademisk forl, 429 s., 2009, 231-251, isbn:9788202283476,
View online
Book Chapter
Det dyriske, lyriske diktet
Ingvild Alfheim og Cecilie D. Fodstad, Alfheim, Ingvild, Fodstad, Cecilie D., Det dyriske, lyriske diktet, Oslo, Universitetsforl, 156 s., cop. 2014, 134-145, isbn:978-82-15-02312-0,
Side 134-145
View online
Book
Temahefte om språklig og kulturelt mangfold
Marit Gjervan (1972-) (red.), [Oslo], Kunnskapsdepartementet, 51 s., 2006, Book
Temahefte om språkmiljø og språkstimulering i barnehagen [elektronisk ressurs]
Høigård, Anne, Ingeborg Mjør (1962-2014), Oslo, Kunnskapsdepartementet, 70 s., 2009,
View online
Document
Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver
Kunnskapsdepartementet, Legislation
Lov om barnehager (barnehageloven)
Kunnskapsdepartementet,
View online
Book
Framtidens barnehage
Norge Kunnskapsdepartementet, [Oslo], Departementenes servicesenter, 115 s., 24(2012-2013), 2013,
View online
Book
Bok i bruk i barnehagen : språkstimulering gjennom leseaktiviteter
Lise Helgevold (1959-) (red./redaktør), Stavanger, Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking Universitetet i Stavanger, 66 s., 2007, isbn:9788276490565,
View online
Book
Språk i barnehagen : mye mer enn bare prat : en veileder om språkstimulering, dokumentasjon og vurdering av språk , språktilegnelse [elektronisk ressurs]
Oslo, Utdanningsdirektoratet, 61 s., 2013,
View online
