✨ Nye nla.no er lansert! Vi finjusterer fortsatt, så mindre feil kan forekomme.

Afrikanske perspektiver på medier og makt

I afrikanske nyhetsmedier blir fortellingene om menn og kvinner formet gjennom sjangre, språk og redaksjonelle valg som ofte speiler og forsterker etablerte maktstrukturer. Samtidig vokser det fram nye digitale rom der kvinner tar tilbake både kameraet og kontrollen over fortellingen.

Carol

Carol Azungi Dralega (professor) og Solveig Omland (førsteamanuensis) arbeider ved avdeling for journalistikk og avdeling for interkulturelle studier ved NLA Høgskolen i Kristiansand. Sammen med Margaret Jjuuko og flere kolleger har de nylig gitt ut boken «Gender and Media Representation, Perspectives from Sub-Saharan Africa».

Boken springer ut av et av Norhed-prosjektets forskningsmål, og den er koordinert av NLA i samarbeid med flere afrikanske utdanningsinstitusjoner: Uganda Christian University, University of Rwanda og University of KwaZulu-Natal. 

Når journalistikken speiler makten 

– Hvordan former aviser, radio og TV fortellingene om menn og kvinner i dagens afrikanske medier? Er det journalistiske sjangre eller fortellerformer som særlig bidrar til å sementere kjønnsroller? 

– Afrikanske nyhetsmedier gir fortsatt uforholdsmessig mye plass til menn, både som kilder og eksperter, noe som gjør menn til den «naturlige» stemmen i offentligheten. Samtidig plasseres kvinner oftere i livsstil-, samfunns- og familiesaker, mens politiske debattprogrammer i beste sendetid og forsidene preges av mannlige stemmer. I Rwanda omtales «vanlige kvinner» ofte som passive og lite interessert i samfunnsspørsmål. Slik blir sjangerlogikker og nyhetsverdier ubevisst med på å gjenskape maktstrukturer når autoritet og konflikt forstås som maskuline kvaliteter, og da blir kjønn en redaksjonell sorteringsmekanisme, sier Dralega. 

Likestilling som praksis og ikke bare politikk 

– Hva møter kvinnelige journalister i Rwanda av strukturelle barrierer eller uformelle hindre i mediebransjen? Hvordan kan redaksjoner gjøre likestilling til praksis og ikke bare politikk? 

– Selv om Rwanda profileres som et foregangsland for likestilling, består mediefeltet fortsatt av rundt 70 prosent menn, og kvinner har begrenset tilgang til lederroller. Mange kvinnelige journalister forteller om diskriminerende oppgavefordeling, antakelser om manglende feltkompetanse og trakassering fra mannlige kolleger og sjefer. Tallene er urovekkende: Hele 41 prosent rapporterer om verbal seksuell trakassering på jobb. Dette viser at likestilling ikke realiseres kun gjennom politiske føringer, men krever klare mekanismer for ansvarliggjøring, mentorordninger og sikkerhetsrutiner, slik at likestilling blir levd praksis og ikke bare retorisk ambisjon, poengterer Omland. 

Carol3

Når kvinner tar kameraet tilbake 

– Når kvinner tar kameraet eller mikrofonen i egne hender, for eksempel i digital historiefortelling i Tanzania, hva gjør det med fortellingene som ellers dominerer? 

– Når kvinner selv produserer journalistiske og dokumentariske fortellinger, flyttes fokus fra ‘victimisering' til handlekraft og fellesskap. I digital historiefortelling ser vi at fortellingene fordømmer vold og samtidig styrker overlevende, og at publikum engasjerer seg gjennom støtte, råd og erfaringsdeling. Dette viser hvordan kontroll over narrativet ikke bare forandrer innholdet, men også maktforholdene i medieoffentligheten ved å utfordre institusjonell portvaktlogikk, forteller Dralega. 

Kvinner i politikken og i nyhetsbildet 

– Hvordan dekker afrikanske medier kvinnelige politikere, og hvilke journalistiske grep avslører hvor langt eller kort vi har kommet i kjønnsbalanse? 

– Dekkingen av kvinnelige politikere viser et blandet bilde. Veletablerte ledere kan få saklig og kompetanseorientert omtale, mens nye kvinner i politikken fortsatt ofte omtales gjennom personfokus. Et talende eksempel er dekningen av Tanzanias president Samia Suluhu Hassan, som i stor grad får en profesjonell og ikke-kjønnet framstilling, og dermed viser hvordan redaksjonelle valg faktisk kan normalisere kvinnelig autoritet. Dette illustrerer at journalistiske praksiser er avgjørende strukturer som kan endres når redaksjonene velger å bryte med det stereotype, bemerker Omland. 

Hva kan vestlige medier lære? 

– Hva kan vestlige medier lære av afrikanske erfaringer med medier og makt? 

– Afrikanske medietradisjoner som oramedia og moderne digital historiefortelling viser hvordan fellesskap, dialog og omsorg kan være en del av journalistisk praksis og samtidig styrke tillit og inkludering. I Tanzania ser vi hvordan digital historiefortelling både fungerer som journalistisk verktøy og sosial støtte, der kvinner får eierskap til narrativet og publikum inviteres inn i kollektiv meningsdannelse. Vestlige medier kan lære at mangfold ikke bare handler om symbolsk synlighet, men om reell maktdeling og plass til relasjonell og erfaringsbasert kunnskap i offentligheten, samstemmer begge to avslutningsvis. 

Publisert18.11.25Oppdatert18.11.25

Finn flere nyheter

_DSC5878-2

Frå utfordringar til moglegheiter: Slik vil Studentparlamentet løfte NLA-studentane

Maren Arntsen tek fatt som ny leiar for Studentparlamentet ved NLA Høgskulen. Med bakgrunn frå innovasjon, marknadsføring og leiing ved Hauge School of Management vil ho løfte studentane sine stemmer og gjere utfordringar om til moglegheiter.

Forskningsbilder 2020 Breistein-29

Ph.d. i sosialt ansvar og danning

NLA Høgskolen har nylig sendt inn søknad om akkreditering av et nytt ph.d.-program i sosialt ansvar og danning.

content

NLA deltok på symposiet TILHUG på Stord og Moster Amfi

Nylig ble symposiet TILHUG arrangert av Høgskulen på Vestlandet (HVL), med program på både campus Stord og på Moster Amfi. NLA Høgskolen var med som samarbeidspartner, sammen med Høgskulen i Volda, Sunnhordland museum, Geopark Sunnhordland og Moster Amfi.

group-of-school-children-standing-on-field-trip-in-2025-10-11-13-58-20-utc

Trua kan ikkje optimaliserast

Ein gong i urtida, for sånn ca 35-40 år sidan, var det ikkje vanleg at foreldre, langt mindre besteforeldre, møtte opp på alle fotballkampar eller turnframsyningar til barn og barnebarn.

Carl Håkon Solheim

Lar seg ikke skremme, vil bli lærer

Masteroppgaven er levert og i det fine sommerværet kan Carl Håkon Solheim senke skuldrene etter en femårs innsats på grunnskolelærerutdanningen ved NLA i Oslo.

Opprykksfest på musikk

Nye titler og toner ved NLAs musikkmiljø

Musikkavdelingen ved NLA Høgskolen (Staffeldts) kunne nylig feire flere opprykk – en markering av kompetanse, engasjement og et sterkt kollegafellesskap.

Se flere nyheter