✨ Nye nla.no er lansert! Vi finjusterer fortsatt, så mindre feil kan forekomme.

NLA Høgskolen til Arendalsuka

Hvilket ansvar har utdanningsinstitusjoner i møte med polarisering, utenforskap og teknologisk endring? Dette var et av spørsmålene NLA stilte på Arendalsuka.

arendalsuka
Publisert23.12.25Oppdatert23.12.25

Gjennom fem faglige samtaler inviterte NLA Høgskolen til åpen debatt om ytringsrom, forskerrolle og samfunnsansvar.

Under Arendalsuka 2025 satt NLA Høgskolen søkelys på noen av de mest aktuelle spørsmålene i kunnskapssektoren – med fem åpne arrangementer om akademisk frihet, undervisning, KI, utenforskap og ytringsrom.

Hvordan møter vi kontroversielle temaer i forskning og undervisning – med integritet og faglig trygghet? Hva betyr egentlig akademisk frihet og ytringsfrihet i praksis, i en tid preget av polarisering og press? Og hvordan påvirker barnefattigdom barns fremtid – både i utdanning og i samfunnet for øvrig?

Disse spørsmålene sto sentralt da NLA Høgskolen samler forskere, undervisere, samfunnsdebattanter, politikere og medieaktører til dialog og refleksjon på Skoleskipet Gann under Arendalsuka onsdag 13. august.

  • Akademisk frihet – et ideal under press?
  • Hvordan møte krevende temaer som forsker i det offentlige rom?
  • Barnefattigdom i Norge: En risikofaktor for utenforskap
  • Medier under press. Er kunstig intelligens løsningen?
  • Undervisning under press - når klasserommet blir kontroversielt

– Vi ønsker å løfte samtaler som ikke bare handler om forskning og utdanning i snever forstand, men om samfunnsansvar i bredere betydning. Dette handler om kunnskapsinstitusjonens rolle i en tid der ytringsrommet er under press og kompleksiteten i samfunnsdebatten øker, forteller kommuniksjonsleder Solfrid Øvrebø Ebbesen.

Alle samtalene fant sted på Skoleskipet Gann, og var åpne for publikum. NLA Høgskolen ønsker med dette å bidra til refleksjon, kunnskapsdeling og meningsutveksling – med respekt for uenighet og rom for nyanser.

Tid og sted
📅 Tirsdag 13. august 2025
📍 Skoleskipet Gann, Arendalsuka

Finn flere nyheter

NLA løfter forskning på stort læringspotensial

bilde-2

NLA løfter forskning på stort læringspotensial

Forskergruppen Barn med stort og ekstraordinært læringspotensial ved NLA Høgskolen styrker sin posisjon som en sentral aktør innen feltet – både nasjonalt og internasjonalt.

Hva er egentlig en tekst?

_dsc5805-2-2-3

Hva er egentlig en tekst?

Før leverte elever håndskrevne tekster som ble rettet av læreren med rød penn. I dag er virkeligheten en annen: Oppgavene løses på iPad, og tekstene består ofte av langt mer enn bare ord.

Videre i karrieren? Master kan være nøkkelen

NLAØkonomi-85

Videre i karrieren? Master kan være nøkkelen

– Både 40-åringer og de som kommer rett fra bachelorstudier har et betydelig utbytte, sier prorektor for utdanning, Amund Langøy.

Et møte med verden og seg selv

_DSC5727-2

Et møte med verden og seg selv

Et utvekslingsopphold i Kenya gav ham nye perspektiver på både mennesker og verden. I Nairobi lærte han ikke bare å senke tempoet, han ble også utfordret til å se tilværelsen med nye øyne.

Om veien inn i norsk akademia og arbeidsliv

_DSC6873-2 (2)

Om veien inn i norsk akademia og arbeidsliv

Med master fra hjemlandet og ny utdanning i økonomi i Norge bygger Batoul Hassoun bro mellom global erfaring og norsk kontekst. Språkutfordringer ble motivasjon, og målet er å bidra til bærekraftig verdiskaping i offentlig og ideell sektor.

Millionstøtte til rekruttering av barnehagelærarar

Skjermbilde 2025-12-10 kl. 09.53.21

Millionstøtte til rekruttering av barnehagelærarar

Regjeringa trappar opp innsatsen for å få fleire til å velje barnehagelærarutdanning, og NLA Høgskolen får 1 million kroner til vidare rekrutteringsarbeid.

Se flere nyheter