✨ Nye nla.no er lansert! Vi finjusterer fortsatt, så mindre feil kan forekomme.

NLA-studenter trives – gode resultater i Studiebarometeret 2024

Studentene ved NLA Høgskolen gir gode tilbakemeldinger på undervisning og faglig miljø i årets Studiebarometer.

Studentmiljø_Kalfaret_2025_DSC04967

Spesielt undervisningskvalitet og vurderingsformer får høy skår, noe som vitner om solid faglig oppfølging og et godt læringsmiljø.

Stabile og positive resultater

Den overordnede studenttilfredsheten ved NLA ligger på 3,9 av 5 – tett på det nasjonale gjennomsnittet. Sammenlignet med fjoråret viser undersøkelsen en positiv utvikling, særlig innen faglig og sosialt læringsmiljø, som har økt med 0,4 poeng.

Undervisningen får en skår på 3,8, med særlig gode tilbakemeldinger på innhold og faglig relevans. Vurderingsformene vurderes til 4,0, noe som viser at eksamener og innleveringer oppleves som faglig utviklende. Den økte tilfredsheten med læringsmiljøet tyder på et sterkt fellesskap blant studentene.

Studier med ekstra fornøyde studenter

Flere fagområder utmerker seg med spesielt gode tilbakemeldinger:

  • Musikkstudenter gir svært høye skår på undervisning og vurderingsformer.
  • Pedagogikk og lærerutdanning får sterke tilbakemeldinger på undervisningskvalitet.
  • Journalistikkstudentene verdsetter tett oppfølging fra faglige ansatte.

Muligheter for videre utvikling

Selv om NLA scorer godt på undervisningskvalitet og vurderingsformer, peker undersøkelsen også på forbedringsområder. Tilknytning til arbeidslivet får en skår på 3,1, noe som indikerer behov for å styrke praksismuligheter og samarbeid med næringslivet. I tillegg ligger NLA under det nasjonale snittet på fysisk læringsmiljø og infrastruktur, noe som gir grunnlag for videre utvikling.

– På flere sentrale områder ser vi sterke resultater for NLA, og studentene våre verdsetter undervisningskvaliteten og det faglige fellesskapet. Samtidig er det klart behov for å jobbe videre med flere andre områder, ikke minst å synliggjøre arbeidslivsrelevans og styrke praksistilbudene. Vi håper også at den siste tidens campusutvikling vil ha en positiv effekt på studentenes tilfredshet med fysisk læringsmiljø og infrastruktur, sier Sigbjørn Sødal, rektor

Publisert20.10.25Oppdatert09.10.25

Finn flere nyheter

_DSC5878-2

Frå utfordringar til moglegheiter: Slik vil Studentparlamentet løfte NLA-studentane

Maren Arntsen tek fatt som ny leiar for Studentparlamentet ved NLA Høgskulen. Med bakgrunn frå innovasjon, marknadsføring og leiing ved Hauge School of Management vil ho løfte studentane sine stemmer og gjere utfordringar om til moglegheiter.

Forskningsbilder 2020 Breistein-29

Ph.d. i sosialt ansvar og danning

NLA Høgskolen har nylig sendt inn søknad om akkreditering av et nytt ph.d.-program i sosialt ansvar og danning.

content

NLA deltok på symposiet TILHUG på Stord og Moster Amfi

Nylig ble symposiet TILHUG arrangert av Høgskulen på Vestlandet (HVL), med program på både campus Stord og på Moster Amfi. NLA Høgskolen var med som samarbeidspartner, sammen med Høgskulen i Volda, Sunnhordland museum, Geopark Sunnhordland og Moster Amfi.

group-of-school-children-standing-on-field-trip-in-2025-10-11-13-58-20-utc

Trua kan ikkje optimaliserast

Ein gong i urtida, for sånn ca 35-40 år sidan, var det ikkje vanleg at foreldre, langt mindre besteforeldre, møtte opp på alle fotballkampar eller turnframsyningar til barn og barnebarn.

Carol

Afrikanske perspektiver på medier og makt

I afrikanske nyhetsmedier blir fortellingene om menn og kvinner formet gjennom sjangre, språk og redaksjonelle valg som ofte speiler og forsterker etablerte maktstrukturer. Samtidig vokser det fram nye digitale rom der kvinner tar tilbake både kameraet og kontrollen over fortellingen.

Carl Håkon Solheim

Lar seg ikke skremme, vil bli lærer

Masteroppgaven er levert og i det fine sommerværet kan Carl Håkon Solheim senke skuldrene etter en femårs innsats på grunnskolelærerutdanningen ved NLA i Oslo.

Se flere nyheter