✨ Nye nla.no er lansert! Vi finjusterer fortsatt, så mindre feil kan forekomme.

NLA-studenter trives – gode resultater i Studiebarometeret 2024

Studentene ved NLA Høgskolen gir gode tilbakemeldinger på undervisning og faglig miljø i årets Studiebarometer.

Studentmiljø_Kalfaret_2025_DSC04967

Spesielt undervisningskvalitet og vurderingsformer får høy skår, noe som vitner om solid faglig oppfølging og et godt læringsmiljø.

Stabile og positive resultater

Den overordnede studenttilfredsheten ved NLA ligger på 3,9 av 5 – tett på det nasjonale gjennomsnittet. Sammenlignet med fjoråret viser undersøkelsen en positiv utvikling, særlig innen faglig og sosialt læringsmiljø, som har økt med 0,4 poeng.

Undervisningen får en skår på 3,8, med særlig gode tilbakemeldinger på innhold og faglig relevans. Vurderingsformene vurderes til 4,0, noe som viser at eksamener og innleveringer oppleves som faglig utviklende. Den økte tilfredsheten med læringsmiljøet tyder på et sterkt fellesskap blant studentene.

Studier med ekstra fornøyde studenter

Flere fagområder utmerker seg med spesielt gode tilbakemeldinger:

  • Musikkstudenter gir svært høye skår på undervisning og vurderingsformer.
  • Pedagogikk og lærerutdanning får sterke tilbakemeldinger på undervisningskvalitet.
  • Journalistikkstudentene verdsetter tett oppfølging fra faglige ansatte.

Muligheter for videre utvikling

Selv om NLA scorer godt på undervisningskvalitet og vurderingsformer, peker undersøkelsen også på forbedringsområder. Tilknytning til arbeidslivet får en skår på 3,1, noe som indikerer behov for å styrke praksismuligheter og samarbeid med næringslivet. I tillegg ligger NLA under det nasjonale snittet på fysisk læringsmiljø og infrastruktur, noe som gir grunnlag for videre utvikling.

– På flere sentrale områder ser vi sterke resultater for NLA, og studentene våre verdsetter undervisningskvaliteten og det faglige fellesskapet. Samtidig er det klart behov for å jobbe videre med flere andre områder, ikke minst å synliggjøre arbeidslivsrelevans og styrke praksistilbudene. Vi håper også at den siste tidens campusutvikling vil ha en positiv effekt på studentenes tilfredshet med fysisk læringsmiljø og infrastruktur, sier Sigbjørn Sødal, rektor

Publisert20.10.25Oppdatert09.10.25

Finn flere nyheter

Clemens_Cavallin

Nasjonalt forskningssenter for kunstig intelligens og kreativitet

NLA Høgskolen er en del av den nasjonale satsingen på kunstig intelligens og kreativitet gjennom forskningssenteret MishMash, der ny kunnskap og løsninger utvikles for utdanning, næringsliv og offentlig sektor med etikk og pedagogikk i sentrum.

Øyvind Fosse_friskoler

Elever trives på kristne skoler

En ny forskningsrapport viser at elever ved kristne friskoler i stor grad trives og opplever et trygt skolemiljø.

IMG_7332

Dronning Sonja inviterte til keramikksymposium på Slottet

Åse Kvalbein, førstelektor, var invitert fordi hun er en av forfatterne bak Leire og keramikk, håndbok for studenter og lærere. Boken har fått stor oppmerksomhet, er tatt inn i pensum ved de fleste relevante utdanninger i Norge, selger godt og kom nå i november i nytt opplag.

Hanne Kristin Dypedal - nettpedagog 3-1 (1)

Hanne Dypedal er årets nettpedagog 2025

Fleksibel utdanning Norge (FuN) har kåret Hanne Kristin Dypedal fra NLA Høgskolen til Årets nettpedagog 2025.

_DSC5878-2

Frå utfordringar til moglegheiter: Slik vil Studentparlamentet løfte NLA-studentane

Maren Arntsen tek fatt som ny leiar for Studentparlamentet ved NLA Høgskulen. Med bakgrunn frå innovasjon, marknadsføring og leiing ved Hauge School of Management vil ho løfte studentane sine stemmer og gjere utfordringar om til moglegheiter.

Forskningsbilder 2020 Breistein-29

Ph.d. i sosialt ansvar og danning

NLA Høgskolen har nylig sendt inn søknad om akkreditering av et nytt ph.d.-program i sosialt ansvar og danning.

Se flere nyheter