✨ Nye nla.no er lansert! Vi finjusterer fortsatt, så mindre feil kan forekomme.

NLA Høgskolen deltar i nasjonalt forskningssenter

MishMash får 200 millioner i regjeringens storsatsing på kunstig intelligens.

KI-prosjekt

11. juni offentliggjorde regjeringen hvilke miljøer som får status som nasjonale forskningssentre for kunstig intelligens (KI) – og tildeling fra regjeringens KI-milliard. Seks nye sentre etableres, og ett av dem er MishMash, ledet fra Universitetet i Oslo (UiO). NLA Høgskolen deltar som partner.

MishMash - Center for AI & Creativity, ledet av Alexander Refsum Jensenius (UiO), mottar 200 millioner kroner fra Forskningsrådet, og samler forskningsmiljøer innen humaniora, samfunnsvitenskap og teknologi. NLA Høgskolen bidrar med spisskompetanse på språk, kommunikasjon, medieforståelse og estetiske fag.

Kreativitet, KI og kulturarv

Blant de involverte fra NLA er professor Clemens Cavallin, som leder arbeidet fra NLA sin side. Han forsker blant annet på forholdet mellom KI, kreativitet og religion, og vil i dette prosjektet fokusere på bruk av generativ KI i utvikling av undervisningsvideoer. Høsten 2025 og våren 2026 skal han lede et slikt prosjekt i samarbeid med seniorrådgiver Hanne Kristin Dypedal.

Førstelektorene Ole Fredrik Norbye og Linnéa Jermstad skal forske på hvordan kunstig intelligens påvirker musikk og kreativitet, og hvordan KI kan brukes som et kreativt verktøy i kunstneriske prosesser.

Linnéa K. Jermstad er også involvert i et delprosjekt som handler om KI og kulturarv. Sammen med professor Francis Borchardt leder hun forskergruppen Research in Culture and Pedagogy (RECAP). I MishMash skal de utforske hvordan kunstig intelligens påvirker forholdet mellom kulturarv, kreativitet og formidling.

Førsteamanuensis Kim Larsen og førstelektor Per Ivar Kjærgård skal forske på hvordan kunstig intelligens påvirker kreativitet, undervisning og lærerrollen. I tillegg skal de se på hvordan KI utfordrer etiske og faglige rammer i skole og kultur, med særlig vekt på opphavsrett, livssyn og dannelse.

Hva skal KI-milliarden bidra til?

Regjeringens milliardinvestering i kunstig intelligens skal gi økt kunnskap om hvilke konsekvenser teknologiutviklingen har for samfunnet, bidra til utvikling av ny teknologi, og støtte innovasjon i både offentlig sektor og næringsliv.

Her er de nye KI-sentrene: Slik skal KI-milliarden brukes. Her er de nye KI-sentrene

Publisert17.11.25Oppdatert17.11.25

Finn flere nyheter

_DSC5878-2

Frå utfordringar til moglegheiter: Slik vil Studentparlamentet løfte NLA-studentane

Maren Arntsen tek fatt som ny leiar for Studentparlamentet ved NLA Høgskulen. Med bakgrunn frå innovasjon, marknadsføring og leiing ved Hauge School of Management vil ho løfte studentane sine stemmer og gjere utfordringar om til moglegheiter.

Forskningsbilder 2020 Breistein-29

Ph.d. i sosialt ansvar og danning

NLA Høgskolen har nylig sendt inn søknad om akkreditering av et nytt ph.d.-program i sosialt ansvar og danning.

content

NLA deltok på symposiet TILHUG på Stord og Moster Amfi

Nylig ble symposiet TILHUG arrangert av Høgskulen på Vestlandet (HVL), med program på både campus Stord og på Moster Amfi. NLA Høgskolen var med som samarbeidspartner, sammen med Høgskulen i Volda, Sunnhordland museum, Geopark Sunnhordland og Moster Amfi.

group-of-school-children-standing-on-field-trip-in-2025-10-11-13-58-20-utc

Trua kan ikkje optimaliserast

Ein gong i urtida, for sånn ca 35-40 år sidan, var det ikkje vanleg at foreldre, langt mindre besteforeldre, møtte opp på alle fotballkampar eller turnframsyningar til barn og barnebarn.

Carol

Afrikanske perspektiver på medier og makt

I afrikanske nyhetsmedier blir fortellingene om menn og kvinner formet gjennom sjangre, språk og redaksjonelle valg som ofte speiler og forsterker etablerte maktstrukturer. Samtidig vokser det fram nye digitale rom der kvinner tar tilbake både kameraet og kontrollen over fortellingen.

Carl Håkon Solheim

Lar seg ikke skremme, vil bli lærer

Masteroppgaven er levert og i det fine sommerværet kan Carl Håkon Solheim senke skuldrene etter en femårs innsats på grunnskolelærerutdanningen ved NLA i Oslo.

Se flere nyheter