Fleksibel utdanning Norge (FuN) har kåret Hanne Kristin Dypedal fra NLA Høgskolen til Årets nettpedagog 2025.
Foto: Privat
Prisen har vært utdelt siden 2008 til personer eller team som bidrar til kvalitet i nettundervisning. Kandidatene nomineres av institusjonene, og vurderes etter kriterier som kvalitet i nettbaserte læringsprosesser, pedagogisk bruk av teknologi og utvikling av fleksibel undervisning. I år var feltet sterkt, og to kandidater fikk hederlig omtale i tillegg til vinneren.
Dypedal arbeider med utvikling av fleksible nettstudier og med opplæring og oppfølging av ansatte. Hun kombinerer dette med forskning på læring og bruk av video, og har et tydelig engasjement for å styrke studentenes bevissthet om egen læring. Juryen trekker spesielt fram hennes innovative bruk av personas i læringsdesign for å tilpasse undervisningen til ulike studentbehov. Dette er en velkjent metode, men ny og kreativ i denne konteksten, sier juryen.
Prisen ble delt ut på FuNKon i kveld, 25. november, der Dypedal også holdt foredrag om hvordan personas kan bidra til bedre fleksible utdanninger.
Hederlig omtale gikk til Tore Johnsen (VID) og Øyvind Høie Henriksen (Universitetet i Innlandet).
Prorektor for utdanning, Amund Langøy, uttrykker stor glede over utnevnelsen:
– Hannes arbeid viser tydelig hvordan forskning, innovasjon og pedagogisk nytenkning kan løfte kvaliteten i digital undervisning. Hun er en viktig pådriver i vårt arbeid med fleksible og framtidsrettede utdanninger, og prisen er en inspirasjon for både NLA Høgskolen og sektoren.
Dypedal selv sier:
– Jeg er sterkt engasjert i å utvikle forskningsbaserte nettstudier som gir gode læringsopplevelser. Studentaktiv og variert læring er avgjørende, og her har sektoren fortsatt potensial. Vi må våge å tenke nytt for å heve kvaliteten i digital undervisning.

.jpg)




