✨ Nye nla.no er lansert! Vi finjusterer fortsatt, så mindre feil kan forekomme.

Fra skeptisk til trygg: Programmering i klasserommet

Lærer Trude Helle fra Bergen har gått fra skepsis til trygghet i programmering etter å ha fullført videreutdanningen 'Programmering 1-7’ ved NLA Høgskolen.

Nettstudent_Helle

Trude Helle, bosatt i Bergen og lærer på barneskole, tok i fjor videreutdanningen 'Programmering 1-7' ved siden av full jobb. Studiet ga henne 15 studiepoeng, og hun opplevde at studiet var innholdsrikt og relevant.

– Relevansen var utvilsomt høy, terningkast 6, sier Trude, som følte at alt hun lærte, kom elevene til gode. Til tross for at hun ikke hadde noen forkunnskaper innen programmering, synes hun studiet var lagt opp på en trygg og strukturert måte.

En krevende balanse med full jobb

Samtidig var arbeidsmengden en utfordring for en fulltidslærer.

– Arbeidsplassen gir ingen tilrettelegging for studier, utover eksamensfri, med mindre man søker om vikarstøtte eller stipendordning via UDIR. Du må ha en tilværelse som passer for dette. En stor fordel var at studiet var heldigitalt, noe som gjorde det fleksibelt. Helle savnet imidlertid fysiske møter og samlingsbasert undervisning, og synes kollokviegruppene ble lite brukt. 

– Jeg liker å møte folk og diskutere sammen. En kombinasjon av digitalt og fysisk opplegg kunne vært ideelt, sier hun.

Tryggere på programmering i skolen

For Helle har det vært en positiv opplevelse med nettstudiet som har bidratt til å endre hennes undervisning. 

– Jeg har fortsatt å undervise elevene i programmering, og det hadde jeg nok ikke gjort uten dette studiet. Det ufarliggjorde programmering for meg, og faglærerne trygget oss hele veien og var gode støttespillere. 

Selv om hun ønsket en roligere start, mener Helle at studiet har vært en god investering og anbefaler det gjerne til andre.

Nå er Helle i gang med et erfaringsbasert masterstudium ved NTNU, hvor opplegget er samlingsbasert. Hun ser frem til videre faglig påfyll.

Publisert11.11.25Oppdatert11.11.25

Finn flere nyheter

_DSC5878-2

Frå utfordringar til moglegheiter: Slik vil Studentparlamentet løfte NLA-studentane

Maren Arntsen tek fatt som ny leiar for Studentparlamentet ved NLA Høgskulen. Med bakgrunn frå innovasjon, marknadsføring og leiing ved Hauge School of Management vil ho løfte studentane sine stemmer og gjere utfordringar om til moglegheiter.

Forskningsbilder 2020 Breistein-29

Ph.d. i sosialt ansvar og danning

NLA Høgskolen har nylig sendt inn søknad om akkreditering av et nytt ph.d.-program i sosialt ansvar og danning.

content

NLA deltok på symposiet TILHUG på Stord og Moster Amfi

Nylig ble symposiet TILHUG arrangert av Høgskulen på Vestlandet (HVL), med program på både campus Stord og på Moster Amfi. NLA Høgskolen var med som samarbeidspartner, sammen med Høgskulen i Volda, Sunnhordland museum, Geopark Sunnhordland og Moster Amfi.

group-of-school-children-standing-on-field-trip-in-2025-10-11-13-58-20-utc

Trua kan ikkje optimaliserast

Ein gong i urtida, for sånn ca 35-40 år sidan, var det ikkje vanleg at foreldre, langt mindre besteforeldre, møtte opp på alle fotballkampar eller turnframsyningar til barn og barnebarn.

Carol

Afrikanske perspektiver på medier og makt

I afrikanske nyhetsmedier blir fortellingene om menn og kvinner formet gjennom sjangre, språk og redaksjonelle valg som ofte speiler og forsterker etablerte maktstrukturer. Samtidig vokser det fram nye digitale rom der kvinner tar tilbake både kameraet og kontrollen over fortellingen.

Carl Håkon Solheim

Lar seg ikke skremme, vil bli lærer

Masteroppgaven er levert og i det fine sommerværet kan Carl Håkon Solheim senke skuldrene etter en femårs innsats på grunnskolelærerutdanningen ved NLA i Oslo.

Se flere nyheter