✨ Nye nla.no er lansert! Vi finjusterer fortsatt, så mindre feil kan forekomme.

Om veien inn i norsk akademia og arbeidsliv

Med master fra hjemlandet og ny utdanning i økonomi i Norge bygger Batoul Hassoun bro mellom global erfaring og norsk kontekst. Språkutfordringer ble motivasjon, og målet er å bidra til bærekraftig verdiskaping i offentlig og ideell sektor.

_DSC6873-2 (2)

Batoul Hassoun er 37 år gammel, kommer fra Syria og har bodd i Norge i seks år og sju måneder. Hun er gift og har ett barn. Med en mastergrad i Management Information Systems fra hjemlandet har hun valgt å bygge videre på kompetansen sin ved NLA Hauge School of Management, som er NLA Høgskolens økonomiutdanning.

– Hvorfor valgte du å studere økonomi i Norge og nettopp ved NLA Hauge School of Management? 

– Jeg har alltid vært interessert i økonomi og ønsket å styrke kunnskapen min om det norske systemet. Selv om jeg tok en mastergrad i Management Information Systems i Syria, følte jeg et behov for å forstå den norske økonomien bedre og forbedre norskkunnskapene mine, spesielt fagterminologi. Studiene mine i Syria var på arabisk, med noen fag på engelsk. Jeg ville også lære mer om de praktiske sidene ved akademisk liv i Norge og bygge et sosialt nettverk her. I tillegg opplever mange arbeidsgivere mindre tillit til utdanning fra land utenfor EU, så jeg ønsket en norsk grad for å gjøre veien inn i arbeidslivet enklere. 

– Jeg valgte NLA Hauge School of Management fordi høyskolen kombinerer akademisk kvalitet, verdibasert ledelse og et inkluderende miljø. Det passer godt med mine verdier og mitt ønske om å utvikle både faglig og personlig kompetanse.

– Hva har vært det mest utfordrende og det mest positive ved å være student i et nytt land med et annet språk og studiesystem? 

– Det mest utfordrende har vært språket. Selv om jeg forstår mye, kan det være vanskelig å uttrykke meg helt presist både skriftlig og muntlig. Norge har også mange dialekter, og noen ganger kan de være krevende å forstå. Samtidig har dette motivert meg til å utvikle språkkunnskapene mine videre. Det mest positive er at jeg har lært utrolig mye både faglig og personlig. Jeg har også opplevd at foreleserne og medstudentene er åpne og hjelpsomme, noe som gjør det lettere å trives og føle seg inkludert.

– Gir erfaringene dine fra Syria deg et annet perspektiv i diskusjoner og gruppearbeid? 

– Ja, absolutt. Jeg har erfaring fra et annet land, både når det gjelder kultur og arbeidsliv. Det gjør at jeg ofte ser ting fra flere perspektiver, og jeg prøver å bidra med et globalt syn når vi diskuterer økonomi, ledelse og samfunn.

– Ser du likheter mellom økonomiske utfordringer i Norge og i hjemlandet? 

– Selv om forholdene er veldig forskjellige, finnes det noen likheter. Begge land står overfor utfordringer knyttet til ressursforvaltning og arbeidsledighet, men på ulike nivåer. I Norge handler det ofte om effektivitet, bærekraft og teknologi, mens det i Syria i større grad handler om stabilitet og grunnleggende økonomisk trygghet.

– Hva håper du å bruke utdanningen din til etter studiene? 

– Jeg ønsker å jobbe innen økonomi eller administrasjon, gjerne i offentlig sektor eller i en organisasjon som arbeider med samfunnsnyttige prosjekter. Målet mitt er å kombinere min økonomiske kompetanse med ønsket om å bidra til verdiskaping og bærekraftig utvikling. Ved siden av studiene jobber jeg deltid i KFUK-KFUM Global som økonomimedarbeider. Det har gitt meg nyttig erfaring med økonomiarbeid i en verdibasert organisasjon og styrket motivasjonen min til å bidra positivt i samfunnet.

– Hva er ditt beste minne fra studietiden så langt? 

– Et av de beste minnene mine er fra gruppeprosjektet i entreprenørskap og innovasjon. Der opplevde jeg for første gang å være trygg nok til å bidra aktivt på norsk. Det ga meg både selvtillit og motivasjon til å fortsette å utvikle meg, sier hun med et smil avslutningsvis.

Publisert19.12.25Oppdatert19.12.25

Finn flere nyheter

Skjermbilde 2025-12-10 kl. 09.53.21

Millionstøtte til rekruttering av barnehagelærarar

Regjeringa trappar opp innsatsen for å få fleire til å velje barnehagelærarutdanning, og NLA Høgskolen får 1 million kroner til vidare rekrutteringsarbeid.

Clemens_Cavallin

Nasjonalt forskningssenter for kunstig intelligens og kreativitet

NLA Høgskolen er en del av den nasjonale satsingen på kunstig intelligens og kreativitet gjennom forskningssenteret MishMash, der ny kunnskap og løsninger utvikles for utdanning, næringsliv og offentlig sektor med etikk og pedagogikk i sentrum.

Øyvind Fosse_friskoler

Elever trives på kristne skoler

En ny forskningsrapport viser at elever ved kristne friskoler i stor grad trives og opplever et trygt skolemiljø.

IMG_7332

Dronning Sonja inviterte til keramikksymposium på Slottet

Åse Kvalbein, førstelektor, var invitert fordi hun er en av forfatterne bak Leire og keramikk, håndbok for studenter og lærere. Boken har fått stor oppmerksomhet, er tatt inn i pensum ved de fleste relevante utdanninger i Norge, selger godt og kom nå i november i nytt opplag.

Hanne Kristin Dypedal - nettpedagog 3-1 (1)

Hanne Dypedal er årets nettpedagog 2025

Fleksibel utdanning Norge (FuN) har kåret Hanne Kristin Dypedal fra NLA Høgskolen til Årets nettpedagog 2025.

_DSC5878-2

Frå utfordringar til moglegheiter: Slik vil Studentparlamentet løfte NLA-studentane

Maren Arntsen tek fatt som ny leiar for Studentparlamentet ved NLA Høgskulen. Med bakgrunn frå innovasjon, marknadsføring og leiing ved Hauge School of Management vil ho løfte studentane sine stemmer og gjere utfordringar om til moglegheiter.

Se flere nyheter