Pedagogisk veiledning

- Bergen, Oslo
- Videreutdanning, deltid
- 15 + 15 + 15 + 15 studiepoeng
- Høst/vår
Videreutdanningen i pedagogisk veiledning består av «Pedagogisk veiledning 1» (30 studiepoeng) og «Pedagogisk veiledning 2» (30 studiepoeng). Begge delene av utdanningen er delt i to moduler á 15 studiepoeng, som bygger på hverandre og tilbys som enkeltemner. I noen tilfeller tilbys det samlet opptak til «Pedagogisk veiledning 1» (modul 1 og 2) eller «Pedagogisk veiledning 2» (modul 3 og 4).
Tilbud studieåret 2025-26
Bergen:
Modul 1 (med forbehold om endringer)
Høst 2025
Tirsdag 16. september
Torsdag 16. oktober
Onsdag 26 november
Vår 2026:
Tirsdag 13. Januar
Onsdag 11. Februar
Mandag 16. mars (arbeidskrav)
Fredag 27. mars (arbeidskrav)
Modul 2 - datoer kommer
Oslo:
Modul 1: (med forbehold om endringer)
Høst 2025:
Mandag 1. septemberTirsdag 7. oktober
Onsdag 5. november
Torsdag 4. desember
Vår 2026:
Mandag 12. januarTirsdag 10. februar
Onsdag 11. mars
Torsdag 16. april
Modul 2: (med forbehold om endringer)
Høst 2025:
Onsdag 3. september
Torsdag 9. oktober
Mandag 3. november
Tirsdag 2. desember
Vår 2026:
Onsdag 14. januar
Torsdag 12. februar
Mandag 9. mars
Tirsdag 14. april
Antallet studieplasser er begrenset. Hvis det er flere kvalifiserte søkere enn det er tilgjengelige studieplasser, vil søknadstidspunktet avgjøre opptaket. En del av studieplassene er forbeholdt lærere som er ansatt ved NLA Høgskolen sine praksisskoler og -barnehager.
Om utdanningen
Studiet i pedagogisk veiledning tar sikte på å kvalifisere yrkesutøvere til oppgaver som veileder i ulike pedagogiske sammenhenger. Målgruppen er skolelærere, barnehagelærere og andre som ønsker å kvalifisere seg for veiledningsoppgaver i en yrkeskontekst. Utdanningen legger vekt på å utdanne veiledere som kan gi systematisk og kvalifisert veiledning som bidrar til den veilededes egen profesjonsutvikling i ulike yrkessammenhenger.
Hva lærer du?
Modul 1 har som målsetning at studenten får grunnleggende bevissthet om veileders oppgaver, samt utvikle bevissthet om etiske perspektiver i veiledningen. Studiet vektlegger å utvikle en analytisk og kritisk holdning til eget arbeid som veileder.
Gjennom teoriervervelse og praktiske øvelser skal studentene få bevissthet om hva veiledning er, og hvordan veiledning tar form i møte med mennesker i ulike situasjoner. Modulen vil gi en innføring i ulike veiledningstradisjoner med vekt på individuell veiledning, og rollene som veileder og veisøker.
Modul 2 legger opp en videreutvikling av en analytisk og kritisk holdning til eget arbeid som veileder. Det er et mål at studenten får en stadig dypere bevissthet om veileders oppgaver, samt utvikler sensitivitet for den etiske dimensjonen i veiledningen. Gjennom videre fokus på kommunikasjon og samspillsprosesser vil en i denne modulen vektlegge relasjonskompetanse og høy etiske bevissthet.
Modulen har også fokus på forståelse av veiledningens muligheter gjennom individuell profesjonell utvikling og organisasjonsutvikling, samt utforske veiledningens begrensninger. Modulen legger til rette for en større selvvalgt faglig fordypning opp mot til egen praksis.
Modul 3 handler om veiledning i ulike pedagogiske sammenhenger. Studiet legger vekt på å utforske hvordan veiledning kan tilrettelegge for veisøkers utvikling. Sentralt står veileders evne til å være kontekstfølsom og bevisst på hvordan kontekst påvirker og er styrende for veiledningssamtalen.
Modul 4 handler om verdier, valg og dilemma i veiledningen. Studiet legger vekt på å utforske egne verdier og holdninger i møte med den andre i veiledningen. Verdiene våre står i nær sammenheng med utvikling av vår veilederrolle og er styrende for de valg som foretas i veiledningen.
Se de enkelte emnebeskrivelsene for konkretisering av forventet læringsutbytte og mer utfyllende beskrivelse av innholdet.
Studiets oppbygging
Utdanningen i pedagogisk veiledning består av «Pedagogisk veiledning 1» (30 studiepoeng) og «Pedagogisk veiledning 2» (30 studiepoeng). Begge delene av utdanningen er delt i to moduler á 15 studiepoeng, som bygger på hverandre og tilbys som enkeltemner. Undervisningen i hvert av de fire modulene strekker seg over to semester, fra høst til vår. Studiet er samlingsbasert, med 32 undervisningstimer fordelt på flere samlinger i løpet av året. Se de enkelte emnebeskrivelsene for mer detaljer om av arbeidskrav og undervisningsformer.
Overflytting
Søkere som har fullført tilsvarende pedagogisk veiledning 1 (modul 1 og 2) ved andre institusjoner kan søke om opptak på pedagogisk veiledning del 2 (modul 3 og 4).
Videre studier
De fire modulene bygger på hverandre, og et bestått emne danner grunnlag for å søke om opptak til neste emne.